NDSM ART WALKS

WELKOM OP DE PODWALKS PAGINA VAN DE NDSM ART WALKS
De NDSM ART WALKS brachten het NDSM-terrein tot leven als een plek waar verleden, heden en toekomst samen komen. Ooit een bruisende scheepswerf, inmiddels een dynamisch cultureel gebied vol kunstenaars, makers en vernieuwers. In het kader van 750 jaar Amsterdam nodigden zes culturele organisaties het publiek uit voor zeven unieke wandelingen, ontwikkeld in samenwerking met kunstenaars en collectieven. Tijdens deze Art Walks ontdekten bezoekers de verborgen verhalen van NDSM op verrassende en zintuiglijke manieren: van fictieve piratenradio tot geluids- en bewegingsinstallaties. Elke wandeling bood een nieuw perspectief op deze bijzondere plek. Het programma werd mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds en Amsterdam 750 jaar.
Luister alle podwalks terug:
Tussen mei en oktober organiseerden we elke maand, telkens vanuit een andere culturele organisatie, een nieuwe Art Walk. Nu deze wandelingen zijn afgerond, zijn alle bijbehorende podwalks hier als podcast terug te luisteren. De podcasts zijn geproduceerd door Visionair Ordinair.
Het programma bestond uit:
10 mei | Henk Schut – Stichting NDSM-werf
11 mei | Twentyfivenineteen – Beautiful Distress
31 mei – 1 juni | Hannelore Havelaar – Over Het IJ
5 – 6 juli | Ester Kin – Treehouse NDSM
16 – 17 augustus | Rienke Enghardt – NDSM Fuse
20 – 21 september | Lila Bullen-Smith, Megan Hadfield & Toni Brell – Stichting NDSM-werf
4 en 11 oktober | Carlyn Westerink – Art City NDSM
Trailer:
IN TUNE door Henk Schut (10 mei)
In de 25 jaar dat kunstenaar Henk Schut zijn studio op de NDSM-werf heeft, groeide hij mee met de transformatie van de locatie. Van een ongerepte kunstenaarsbroedplaats ontwikkelde de werf zich tot een plek met nieuwe woningen en commerciële projecten. De werf bood ruimte voor experiment, kunst en ontmoetingen, waar kunstenaars hun eigen studio’s bouwden en tentoonstellingen organiseerden. In 2025 reflecteert Schut op deze ontwikkelingen en de blijvende sporen van verandering. Zijn podcast vertelt het verhaal van vijfentwintig jaar waarin samenwerking en kennisdeling tussen verschillende disciplines centraal stonden. De NDSM-werf kenmerkt zich door een unieke mix van talenten, van schilders tot timmermannen, en een voortdurende wisselwerking tussen commercie en kunst. Deze dynamiek creëert kansen voor zowel persoonlijke als collectieve groei.
Henk Schut is een multidisciplinaire kunstenaar die zijn ideeën ontwikkelt door vragen te stellen en door het onderzoeken van omgevingen, gemeenschappen, geschiedenis en actualiteit. Hij werkt samen met ambachtslieden, technici, architecten en andere specialisten om zijn kunstwerken te realiseren. Zijn werkplek op de NDSM-werf dient niet alleen als studio, maar ook als ruimte voor experiment en onderzoek. Schut combineert verschillende disciplines om zijn projecten te creëren en te presenteren, waarbij architectuur en geluid vaak een belangrijke rol spelen.
Podwalk:
Sense, register and how to discover messages: A method door Twentyfivenineteen (11 mei)
Tijdens de tour konden de bezoekers kennis maken met de waarnemingsmethode van Twentyfivenineteen. De publieke ruimte van de NDSM-werf was het onderzoeksveld waar zintuiglijke oefeningen werden gedaan, die zouden leiden tot registraties in beeld en taal. Deze observaties en registraties dienden als een oefening om de zintuigen te activeren en aan te scherpen om boodschappen te kunnen ontdekken.
Vragen die tijdens de tour naar voren konden komen, waren: Als een registratie was gedaan, wat waren dan, met terugwerkende kracht, de effecten op de gedane observatie? Ging een getraind zintuig anders of sneller waarnemen? Hoe registreerde men een abstracte observatie? En hoe kon een observatie leiden tot het vinden van een boodschap?
Twentyfivenineteen was een samenwerking tussen Michelle de Vaan en Ilke van Deventer. Samen werkten zij aan een project dat afgerond zou worden in het jaar 2519, over iets minder dan 500 jaar. De vraag was hoe dit jaar te bereiken. Door werkmethodes, gedachtegangen en ideeën met huidige generaties te delen, probeerden zij volgende generaties te bereiken, die het werk in 2519 zouden voltooien.
Tijdens momenten van presentatie en observatie tijdens workshops werden boodschappen gevormd. Deze boodschappen zouden hun eigen leven gaan leiden en zelfstandig evolueren tot een voor hen onbekende uitkomst.
Podwalk:
Bodem est Omen door Hannelore Havelaar (31 mei & 1 juni)
Something was rotten in the state of Amsterdam – en het lag diep onder de NDSM-werf. In Bodem est Omen belandde je midden in een aflevering van Radio Dokwerk, een rebelse radiozender met een journalistiek randje. Hannelore Havelaar ging op onderzoek uit: klopten de verhalen over corrupte projectontwikkelaars, vervuilde grond en geheime ruimtes onder de Y-helling?
Als publiek wandelde je vrij over het terrein. Er was muziek, poëzie, debat, verhalen van insiders en meer. Je stapte een wereld binnen die bijna te absurd leek om waar te zijn. Wat was echt? Wie sprak de waarheid? Je hield je ogen open en luisterde scherp – wie goed oplette, vond antwoorden.
Hannelore Havelaar was een audiovisuele theatermaker. Ze maakte vaak gebruik van video, film, radio en documentaires en verweefde dat met humor en narratief. Ze maakte werk waar ze zelf om kon lachen. Het onderzoekende publiek werd beloond: wie groef, vond.
Podwalk
Art Whispers door Esther Kin (5 & 6 juli)
De NDSM-werf is een plek om te dwalen en je te laten inspireren door kunst en creativiteit. Tijdens een rondleiding door Esther Kin, over het terrein, kregen bezoekers een inkijkje in het werkproces en werden zij uitgenodigd om hun eigen waarnemingen — van beelden, geluiden, objecten of andere sensaties — om te zetten in een persoonlijke creatieve impuls. Creativiteit was immers niet alleen voorbehouden aan kunstenaars; het kon leiden tot nieuwe ideeën, plannen of inzichten die het dagelijks leven verrijkten.
Esther Kin onderzoekt in haar werk de wisselwerking tussen emotie en beweging. Ze werkt met inkt en penselen om grote, spontane gebaren te maken zonder de expressie te verhullen. Daarbij zoekt ze steeds de balans tussen controle en loslaten — om werk te maken dat open, moedig en uitnodigend was. In haar recente werk combineerde ze ervaring in motion graphic design, animatie, illustratie en kalligrafie. Daarnaast begeleidde ze anderen in het ontwikkelen van een eigen visuele taal, als middel om uitdrukking te geven aan wat voor hen van betekenis was.
Podwalk:
Een glimp van de NDSM ziel en tijdsgeest door Rienke Enghardt (16 & 17 augustus)
Voor de NDSM Art Walk vertelt Rienke Enghardt het verhaal van de Scheepsbouwloods en betrekt hierbij andere sleutelfiguren van de werf. Samen representeren zij het verleden, heden en toekomst van de NDSM. De wandeling krijgt vorm via Cadavre Exquis, gebaseerd op een eeuwenoud kinderspel dat begin 20e eeuw door de Surrealisten werd omarmd als kunstvorm. Bij Cadavre Exquis wordt een blad in vier gevouwen. De eerste tekent het hoofd, de volgende de romp, dan de benen en tenslotte de voeten—zonder elkaars werk te zien. Pas aan het eind wordt het blad opengevouwen en ontstaat een verrassend, collectief kunstwerk. De wandeling eindigt bij de HBX Cadavre Exquis-tekentafel in NDSM Fuse.
Vijfentwintig jaar geleden arriveerde Rienke op de NDSM-werf. Na jaren van rondreizen zonder vaste thuishaven vond ze hier een plek voor haar praktijk en haar mobiele kunstproject Hope Box. Tussen 2000 en 2005 maakte ze deel uit van het Bouwteam van de NDSM Scheepsbouwloods en droeg ze bij aan de stedenbouwkundige onderlegger. In 2006 bouwde ze samen met haar team Hope Box Angels hun eigen Hope Box Home.
Podwalk:
Vloetogen door Lila Bullen-Smith, Megan Hadfield en Toni Brell (20 & 21 september)
je kon in een meeslepende, zintuiglijke audio-wandeling stappen door het NDSM-terrein via deze podwalk. In deze bijzondere ervaring werden geluid, tekst, geur, smaak en performance samengebracht in een gelaagde verkenning van de plek. Door middel van een zorgvuldig samengestelde audio-wandeling ontvouwde zich een weefsel waarin fictie en werkelijkheid met elkaar werden vervlochten. Historische en sociaal-politieke lagen van het gebied werden hoorbaar, voelbaar en proefbaar gemaakt.
Over de makers
Lila Bullen-Smith is een artistiek onderzoeker uit Zuid-Afrika/Aotearoa. Haar werk richt zich op fenomenologische, zintuiglijk gebaseerde verkenningen van locatie-specifieke geschiedenissen, met bijzondere aandacht voor de onzichtbare circulatie van kapitaal en arbeid in de marges van de gebouwde omgeving.
Megan Hadfield id kunstenaar en schrijver. Zij maakt tekstuele installaties die reflecteeren op communicatiesystemen die balanceren tussen fictie en realiteit.
Toni Brell werkt met installatie, performance en geluid. In haar praktijk onderzoekt ze de wisselwerking tussen emotionele en materiële relaties via audio-tactiele ervaringen. Ze gebruikt keramiek, niet-traditionele instrumenten, geluid en textuur als ingangen tot belichaamde vormen van weten.
Podwalk:
Floating structures door Carlyn Westerink
Bij binnenkomst in de sublieme NDSM Loods zag je direct de samensmelting van twee fundamentele elementen: de ruwe, roestige structuur van de voormalige scheepswerf en de experimentele, diverse kunstgemeenschap. Twee werelden deelden één ruimte. Om deze vermenging echt te ervaren, stapten we een andere dimensie binnen. We onderzochten niet alleen hoe deze plek was opgebouwd, maar ook hoe zij bleef groeien — met experiment als fundament. We lieten onze beperkingen los en volgden onze nieuwsgierigheid door het tegenovergestelde te doen van wat een typische bezoeker zou doen.
Deze plek, gevormd door dualiteit, nodigde uit om van richting te veranderen, nieuwe perspectieven te verkennen en het ongemak te omarmen. Op ruwe oppervlakken losten verwachtingen op in het onbekende. Met potlood in de hand gingen we de dialoog aan met ruimte en tijd, ondergedompeld in een gemeenschap waar kunst en tastbare geschiedenis samenvloeiden tot een levend organisme.
Carlyn Westerink is een beeldend kunstenaar die werkt met allegorie en introspectie. Haar werk is geworteld in de relatie tussen innerlijke beleving en natuur. Vanuit vroege emotionele herinneringen creëert ze gelaagde, dromerige scènes met aquarel en kleurpotlood. Haar beelden nodigen uit tot reflectie en vertraging — als tegenwicht voor het snelle ritme van het dagelijks leven.
Podwalk:
WELKOM OP DE PODWALKS PAGINA VAN DE NDSM ART WALKS
De NDSM ART WALKS brachten het NDSM-terrein tot leven als een plek waar verleden, heden en toekomst samen komen. Ooit een bruisende scheepswerf, inmiddels een dynamisch cultureel gebied vol kunstenaars, makers en vernieuwers. In het kader van 750 jaar Amsterdam nodigden zes culturele organisaties het publiek uit voor zeven unieke wandelingen, ontwikkeld in samenwerking met kunstenaars en collectieven. Tijdens deze Art Walks ontdekten bezoekers de verborgen verhalen van NDSM op verrassende en zintuiglijke manieren: van fictieve piratenradio tot geluids- en bewegingsinstallaties. Elke wandeling bood een nieuw perspectief op deze bijzondere plek. Het programma werd mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds en Amsterdam 750 jaar.
Luister alle podwalks terug:
Tussen mei en oktober organiseerden we elke maand, telkens vanuit een andere culturele organisatie, een nieuwe Art Walk. Nu deze wandelingen zijn afgerond, zijn alle bijbehorende podwalks hier als podcast terug te luisteren. De podcasts zijn geproduceerd door Visionair Ordinair.
Het programma bestond uit:
10 mei | Henk Schut – Stichting NDSM-werf
11 mei | Twentyfivenineteen – Beautiful Distress
31 mei – 1 juni | Hannelore Havelaar – Over Het IJ
5 – 6 juli | Ester Kin – Treehouse NDSM
16 – 17 augustus | Rienke Enghardt – NDSM Fuse
20 – 21 september | Lila Bullen-Smith, Megan Hadfield & Toni Brell – Stichting NDSM-werf
4 en 11 oktober | Carlyn Westerink – Art City NDSM
Trailer:
IN TUNE door Henk Schut (10 mei)
In de 25 jaar dat kunstenaar Henk Schut zijn studio op de NDSM-werf heeft, groeide hij mee met de transformatie van de locatie. Van een ongerepte kunstenaarsbroedplaats ontwikkelde de werf zich tot een plek met nieuwe woningen en commerciële projecten. De werf bood ruimte voor experiment, kunst en ontmoetingen, waar kunstenaars hun eigen studio’s bouwden en tentoonstellingen organiseerden. In 2025 reflecteert Schut op deze ontwikkelingen en de blijvende sporen van verandering. Zijn podcast vertelt het verhaal van vijfentwintig jaar waarin samenwerking en kennisdeling tussen verschillende disciplines centraal stonden. De NDSM-werf kenmerkt zich door een unieke mix van talenten, van schilders tot timmermannen, en een voortdurende wisselwerking tussen commercie en kunst. Deze dynamiek creëert kansen voor zowel persoonlijke als collectieve groei.
Henk Schut is een multidisciplinaire kunstenaar die zijn ideeën ontwikkelt door vragen te stellen en door het onderzoeken van omgevingen, gemeenschappen, geschiedenis en actualiteit. Hij werkt samen met ambachtslieden, technici, architecten en andere specialisten om zijn kunstwerken te realiseren. Zijn werkplek op de NDSM-werf dient niet alleen als studio, maar ook als ruimte voor experiment en onderzoek. Schut combineert verschillende disciplines om zijn projecten te creëren en te presenteren, waarbij architectuur en geluid vaak een belangrijke rol spelen.
Podwalk:
Sense, register and how to discover messages: A method door Twentyfivenineteen (11 mei)
Tijdens de tour konden de bezoekers kennis maken met de waarnemingsmethode van Twentyfivenineteen. De publieke ruimte van de NDSM-werf was het onderzoeksveld waar zintuiglijke oefeningen werden gedaan, die zouden leiden tot registraties in beeld en taal. Deze observaties en registraties dienden als een oefening om de zintuigen te activeren en aan te scherpen om boodschappen te kunnen ontdekken.
Vragen die tijdens de tour naar voren konden komen, waren: Als een registratie was gedaan, wat waren dan, met terugwerkende kracht, de effecten op de gedane observatie? Ging een getraind zintuig anders of sneller waarnemen? Hoe registreerde men een abstracte observatie? En hoe kon een observatie leiden tot het vinden van een boodschap?
Twentyfivenineteen was een samenwerking tussen Michelle de Vaan en Ilke van Deventer. Samen werkten zij aan een project dat afgerond zou worden in het jaar 2519, over iets minder dan 500 jaar. De vraag was hoe dit jaar te bereiken. Door werkmethodes, gedachtegangen en ideeën met huidige generaties te delen, probeerden zij volgende generaties te bereiken, die het werk in 2519 zouden voltooien.
Tijdens momenten van presentatie en observatie tijdens workshops werden boodschappen gevormd. Deze boodschappen zouden hun eigen leven gaan leiden en zelfstandig evolueren tot een voor hen onbekende uitkomst.
Podwalk:
Bodem est Omen door Hannelore Havelaar (31 mei & 1 juni)
Something was rotten in the state of Amsterdam – en het lag diep onder de NDSM-werf. In Bodem est Omen belandde je midden in een aflevering van Radio Dokwerk, een rebelse radiozender met een journalistiek randje. Hannelore Havelaar ging op onderzoek uit: klopten de verhalen over corrupte projectontwikkelaars, vervuilde grond en geheime ruimtes onder de Y-helling?
Als publiek wandelde je vrij over het terrein. Er was muziek, poëzie, debat, verhalen van insiders en meer. Je stapte een wereld binnen die bijna te absurd leek om waar te zijn. Wat was echt? Wie sprak de waarheid? Je hield je ogen open en luisterde scherp – wie goed oplette, vond antwoorden.
Hannelore Havelaar was een audiovisuele theatermaker. Ze maakte vaak gebruik van video, film, radio en documentaires en verweefde dat met humor en narratief. Ze maakte werk waar ze zelf om kon lachen. Het onderzoekende publiek werd beloond: wie groef, vond.
Podwalk
Art Whispers door Esther Kin (5 & 6 juli)
De NDSM-werf is een plek om te dwalen en je te laten inspireren door kunst en creativiteit. Tijdens een rondleiding door Esther Kin, over het terrein, kregen bezoekers een inkijkje in het werkproces en werden zij uitgenodigd om hun eigen waarnemingen — van beelden, geluiden, objecten of andere sensaties — om te zetten in een persoonlijke creatieve impuls. Creativiteit was immers niet alleen voorbehouden aan kunstenaars; het kon leiden tot nieuwe ideeën, plannen of inzichten die het dagelijks leven verrijkten.
Esther Kin onderzoekt in haar werk de wisselwerking tussen emotie en beweging. Ze werkt met inkt en penselen om grote, spontane gebaren te maken zonder de expressie te verhullen. Daarbij zoekt ze steeds de balans tussen controle en loslaten — om werk te maken dat open, moedig en uitnodigend was. In haar recente werk combineerde ze ervaring in motion graphic design, animatie, illustratie en kalligrafie. Daarnaast begeleidde ze anderen in het ontwikkelen van een eigen visuele taal, als middel om uitdrukking te geven aan wat voor hen van betekenis was.
Podwalk:
Een glimp van de NDSM ziel en tijdsgeest door Rienke Enghardt (16 & 17 augustus)
Voor de NDSM Art Walk vertelt Rienke Enghardt het verhaal van de Scheepsbouwloods en betrekt hierbij andere sleutelfiguren van de werf. Samen representeren zij het verleden, heden en toekomst van de NDSM. De wandeling krijgt vorm via Cadavre Exquis, gebaseerd op een eeuwenoud kinderspel dat begin 20e eeuw door de Surrealisten werd omarmd als kunstvorm. Bij Cadavre Exquis wordt een blad in vier gevouwen. De eerste tekent het hoofd, de volgende de romp, dan de benen en tenslotte de voeten—zonder elkaars werk te zien. Pas aan het eind wordt het blad opengevouwen en ontstaat een verrassend, collectief kunstwerk. De wandeling eindigt bij de HBX Cadavre Exquis-tekentafel in NDSM Fuse.
Vijfentwintig jaar geleden arriveerde Rienke op de NDSM-werf. Na jaren van rondreizen zonder vaste thuishaven vond ze hier een plek voor haar praktijk en haar mobiele kunstproject Hope Box. Tussen 2000 en 2005 maakte ze deel uit van het Bouwteam van de NDSM Scheepsbouwloods en droeg ze bij aan de stedenbouwkundige onderlegger. In 2006 bouwde ze samen met haar team Hope Box Angels hun eigen Hope Box Home.
Podwalk:
Vloetogen door Lila Bullen-Smith, Megan Hadfield en Toni Brell (20 & 21 september)
je kon in een meeslepende, zintuiglijke audio-wandeling stappen door het NDSM-terrein via deze podwalk. In deze bijzondere ervaring werden geluid, tekst, geur, smaak en performance samengebracht in een gelaagde verkenning van de plek. Door middel van een zorgvuldig samengestelde audio-wandeling ontvouwde zich een weefsel waarin fictie en werkelijkheid met elkaar werden vervlochten. Historische en sociaal-politieke lagen van het gebied werden hoorbaar, voelbaar en proefbaar gemaakt.
Over de makers
Lila Bullen-Smith is een artistiek onderzoeker uit Zuid-Afrika/Aotearoa. Haar werk richt zich op fenomenologische, zintuiglijk gebaseerde verkenningen van locatie-specifieke geschiedenissen, met bijzondere aandacht voor de onzichtbare circulatie van kapitaal en arbeid in de marges van de gebouwde omgeving.
Megan Hadfield id kunstenaar en schrijver. Zij maakt tekstuele installaties die reflecteeren op communicatiesystemen die balanceren tussen fictie en realiteit.
Toni Brell werkt met installatie, performance en geluid. In haar praktijk onderzoekt ze de wisselwerking tussen emotionele en materiële relaties via audio-tactiele ervaringen. Ze gebruikt keramiek, niet-traditionele instrumenten, geluid en textuur als ingangen tot belichaamde vormen van weten.
Podwalk:
Floating structures door Carlyn Westerink
Bij binnenkomst in de sublieme NDSM Loods zag je direct de samensmelting van twee fundamentele elementen: de ruwe, roestige structuur van de voormalige scheepswerf en de experimentele, diverse kunstgemeenschap. Twee werelden deelden één ruimte. Om deze vermenging echt te ervaren, stapten we een andere dimensie binnen. We onderzochten niet alleen hoe deze plek was opgebouwd, maar ook hoe zij bleef groeien — met experiment als fundament. We lieten onze beperkingen los en volgden onze nieuwsgierigheid door het tegenovergestelde te doen van wat een typische bezoeker zou doen.
Deze plek, gevormd door dualiteit, nodigde uit om van richting te veranderen, nieuwe perspectieven te verkennen en het ongemak te omarmen. Op ruwe oppervlakken losten verwachtingen op in het onbekende. Met potlood in de hand gingen we de dialoog aan met ruimte en tijd, ondergedompeld in een gemeenschap waar kunst en tastbare geschiedenis samenvloeiden tot een levend organisme.
Carlyn Westerink is een beeldend kunstenaar die werkt met allegorie en introspectie. Haar werk is geworteld in de relatie tussen innerlijke beleving en natuur. Vanuit vroege emotionele herinneringen creëert ze gelaagde, dromerige scènes met aquarel en kleurpotlood. Haar beelden nodigen uit tot reflectie en vertraging — als tegenwicht voor het snelle ritme van het dagelijks leven.
Podwalk:


