Op Koningsdag barst NDSM VRIJHAVEN los! Vrijmarkt, live muziek, lekker eten en feestelijke vibes. Reserveer nu je kraam en vier mee!
Op zaterdag 26 april barst de NDSM-werf uit zijn voegen met het leukste Koningsdagfeest van Amsterdam! Verwacht de grootste kindervrijmarkt van de stad, georganiseerde chaos op het Buurtpodium en feestelijke vibes bij De Karnival, Royale Suite en ADM’s Royale Ravage. Kom struinen, dansen en genieten van heerlijk eten en drinken bij onder andere Pllek, IJver en NDSM Café.
Voor jong en oud is er van alles te beleven: zweef door de lucht in de zweefmolen, test je skills bij de NK Stoelendansdisco of ontdek je creatieve kant bij de Techniekbus en Recycle Hub. Ook Treehouse NDSM, STRAAT Museum en 3x3 United zorgen voor een inspirerend programma.
Wil jij een kraam of grondplaats op de Vrijhaven kinder vrijmarkt reserveren? Klik dan hier!
Under Pressure is het winnende project van de NDSM Open Call 2023 van Catarina Garcia en Jim Du Pan. De winnende inzending bestaat uit een kolossale stalen bol die boven de werf uit lijkt te stijgen. De sokkel van het werk wordt gevorm door Kraan 7, een vervallen kraan die in zijn hoogtijdagen stukken staal van de loods naar de hellingen droeg, waar schepen in elkaar werden gezet en gerestaureerd. De bol wordt van binnenuit verlicht en fungeert als een lichtbaken voor de omgeving, ook te zien vanaf het water. Het frame van de bal is ingepakt door planten die meebewegen met de seizoenen. Met Under Pressure brengen Catarina Garcia en Jim Du Pan, beide kunstenaars met een studio in de NDSM-Loods, de geschiedenis en het erfgoed van NDSM samen met nieuw leven in de vorm van beplanting en licht. Het werk symboliseert de cycli van transformatie van de NDSM-werf, een terrein dat momenten van crisis en vernietiging kent maar ook stadia van opleving en herbestemming. Met de titel verwijzen de makers naar de groeiende woningbouw en gebiedsontwikkeling in uitdijende gebieden als NDSM, waardoor waardevolle plekken zoals deze onder druk komen te staan. Er is door de organische vergroening een connotatie met milieu urgentie, niet-duurzame stadsuitbreiding en het krachtenveld van stedelijke ontwikkeling waarin vrije en groene ruimte vaak het onderspit delft. Het werk toont de dualiteit van NDSM; een plek die onder druk staat, maar ook een plek vol mogelijkheden.
NDSM Open Call
Met de jaarlijkse NDSM Open Call ondersteunen Stichting NDSM-werf en Stichting Kinetisch Noord projecten die ontstaan zijn vanuit de creativiteit van de NDSM-gemeenschap. De jury bestond de afgelopen editie uit externe beoordelaars Louis Pirenne (oud-projectleider Kunst en Cultuur Amsterdam-Noord) en Tanja Karreman (oud-directeur Nieuw Dakota, Senior adviseur Rijkscollectie Percentagekunst). Namens Stichting NDSM-werf namen curator Petra Heck en programmamaker Ewa Scheifes zitting in de jury, en Mariska Middendorf vertegenwoordigde Stichting Kinetisch Noord. De jury was unaniem positief over de winnende inzending: “De inzending van Catarina Garcia en Jim Du Pan is een site-specifieke installatie die het industriële erfgoed van NDSM gebruikt om een opvallende installatie te creëren. Hun voorstel om een bal op de kraan te plaatsen die langzaamaan vergroend en verlicht wordt van binnenuit, levert een spannend beeld op, open voor interpretatie.”
Over Catarina Garcia (PT) en Jim Du Pan (BE)
Catarina Garcia verhuisde direct na haar BA Fine Arts studie in Portugal naar Amsterdam, waar ze inmiddels negen jaar als beeldend kunstenaar werkt vanuit haar studio op NDSM. Haar werk wordt gekenmerkt door een gevoelige en intuïtieve benadering van materiaal. Via verschillende media richt ze zich op thema’s als cultureel erfgoed, identiteit en zorg. Jim Du Pan studeerde af aan de Sint-Lucas Faculteit Architectuur in België en bracht daarna enkele jaren door in het noorden van Frankrijk als architect en bouwer. Vanuit zijn atelier op NDSM werkt hij nu als maker en beeldend kunstenaar aan diverse projecten, van sculpturen tot op maat gemaakte interieurs.
Over Stichting NDSM-werf
Stichting NDSM-werf programmeert en beheert de monumentale buitenruimte van NDSM als een culturele werf waarbij het publieke karakter, creatief experiment en meerstemmigheid centraal staat. De stichting ontwikkelt en presenteert locatie-specifieke installaties en kunstwerken van en met kunstenaars, ontwerpers en architecten.
Over Stichting Kinetisch Noord
Stichting Kinetisch Noord (SKN) is in 2000 opgericht om de voormalige NDSM Scheepsbouwloods te her-ontwikkelen tot een centrum voor kunst, cultuur en ambachten; onder andere door het realiseren van een culturele broedplaats. Daarnaast heeft SKN tot doel de loods te laten fungeren als evenementenlocatie voor publieksgerichte activiteiten zoals presentaties, workshops, (dance)evenementen, tentoonstellingen en beurzen. Meer informatie vind je op de website van de NDSM Loods.
Credits and references
Visuals: Catarina Garcia, Jim Du Pan, Robin van Dijk
Kunstwerk op NDSM door Holly Hendry in de programmareeks (Un)monumenting.
Van 16 januari tot en met 31 maart was Slackwater van Holly Hendry te zien op de Y-helling van NDSM. Dit indrukwekkende kunstwerk onderzocht de relatie tussen water, tijd en erfgoed en ging een site-specifieke dialoog aan met de omgeving.
(Un)monumenting
Slackwater werd gepresenteerd binnen de programmalijn (Un)monumenting, waarin kunstenaars het monumentale karakter van NDSM als plek bevragen. Op NDSM komen monumentaal erfgoed, creativiteit, events en makers samen. In reactie hierop verkennen kunstenaars steeds opnieuw wat het specifieke karakter van de werf betekent en welke rol het kan spelen in de toekomst van de stad en haar inwoners.
Slackwater x Holly Hendry
Voor de vertaling van Slackwater naar NDSM verweefde Holly Hendry een pijpleidingsysteem—een alomtegenwoordig element op NDSM—met het terrein en zijn geschiedenis. Ze gebruikte stalen buizen als de ingewanden van een ruimte, als een manier om te reflecteren op grotere systemen en het sociale weefsel van een plek of stad.
Met Slackwater verbond Hendry deze industriële materialen, zoals stalen buizen en kabelhaspels, met de maritieme geschiedenis van NDSM. Geplaatst op een van de scheepshellingen maakte de kunstenaar een fysieke vertaling van de ‘verstrengeling’ van lichamen (die grotendeels uit water bestaan), het water (het IJ), de stad Amsterdam en het stedelijke landschap—zowel conceptueel als visueel.
Slackwater werd in aangepaste vorm gepresenteerd door Stichting NDSM-werf in 2024 en werd oorspronkelijk in opdracht gemaakt door TheColab, The Artist’s Garden, Londen, 2023.
Over Holly Hendry
Het werk van de Britse kunstenaar Holly Hendry is sculpturaal, monumentaal en speels en onderzoekt wat zich onder de oppervlakte bevindt—van verborgen ondergrondse ruimtes tot de inwendige werking van het lichaam.
Wil je meer weten over haar werk en inspiratie? Luister dan naar de NDSM X podcast met Holly Hendry, waarin we dieper ingaan op haar creatieve proces en de totstandkoming van Slackwater.
Praktische informatie
Slackwater van Holly Hendry was van 16 januari t/m 31 maart 2025 te zien op de Y-helling van NDSM, tussen restaurant Pllek en de Faralda-kraan.
Credits and references
Visuals: Mark Blower, Hells Gibson, Fred Leeflang, Gert Jan van Rooij, Thorgal Westra
Kunstwerk op NDSM door Mike Rijnierse & Ludmila Rodrigues uit de programmareeks (Un)monumenting.
Van 16 januari tot en met 16 februari was Sunset in Amsterdam van Mike Rijnierse & Ludmila Rodrigues te zien vanaf de NDSM-werf. Dit lichtkunstwerk bevroor het moment waarop de zon ondergaat en bracht een artificiële zon tot leven op het water van het IJ. Sunset in Amsterdam nodigde bezoekers uit om stil te staan bij perspectief, ruimte en zintuiglijke waarneming in een stedelijke omgeving.
(Un)monumenting
Sunset in Amsterdam werd gepresenteerd binnen de programmalijn (Un)monumenting, waarin kunstenaars het monumentale karakter van NDSM als plek bevragen. Op NDSM komen monumentaal erfgoed, creativiteit, events en makers samen. In reactie hierop verkennen kunstenaars steeds opnieuw wat het specifieke karakter van de werf betekent en welke rol het kan spelen in de toekomst van de stad en haar inwoners.
Sunset in Amsterdam
Met Sunset in Amsterdam ondermijnden Rijnierse & Rodrigues het klassieke beeld van een ondergaande zon aan de horizon. Het werk bevroor deze beweging en maakte haar in een stedelijke context — waar de horizon vaak ontbreekt — 360 graden zichtbaar.
De kunstmatige zon doemde dagelijks op uit het water van het IJ en reflecteerde op de wisselwerking tussen natuurlijke fenomenen en stedelijke beleving. Sunset in Amsterdam stelde vragen over de rol van open ruimte, de waarde van verstilling en de noodzaak van perspectief in een snel veranderende stad.
Sunset in Amsterdam werd in aangepaste vorm gepresenteerd door Stichting NDSM-werf in 2024 en werd oorspronkelijk gepresenteerd in Delft, geproduceerd door het Highlight Delft Festival.
Over Mike Rijnierse & Ludmila Rodrigues
Mike Rijnierse is een interdisciplinaire kunstenaar wiens werk zich bevindt op het snijvlak van geluid, licht en ruimte. Samen met ontwerper en kunstenaar Ludmila Rodrigues creëert hij installaties die zintuigen op scherp zetten en de relatie tussen lichaam en omgeving verkennen.
Met dank aan: Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) en Mondriaan Fonds.
Credits and references
Visuals: Mark Blower, Hells Gibson, Fred Leeflang, Gert Jan van Rooij, Thorgal Westra
A new 3x3 Legacy courts op de NDSM-werf, in samenwerking met 3X3 Unites en ontworpen door Polylester
Vanaf april schitteren er, met steun van Gemeente Amsterdam, twee nieuwe straatbasketbalvelden op NDSM, met daarop een kleurrijk grafisch ontwerp van kunstenaar PolyLester. Met de velden wil Stichting NDSM-werf sport in de publieke ruimte voor iedereen stimuleren op een laagdrempelige manier. Het project is ontstaan in nauwe samenwerking met 3X3 Unites, een stichting die 3x3 straatbasketbal inzet voor empowerment onder jongeren.
De afgelopen twee jaar werd er volop gebasketbald op NDSM, door jong en oud, pro en amateur. Het tijdelijke 3X3 Unites veld dat er lag, geactiveerd voor en door jongeren uit Amsterdam-Noord, verdiende een upgrade. Vanuit de ambitie om 3x3 basketbal en andere urban sports een meer permanente plek op de werf te geven realiseert Stichting NDSM-werf samen met 3X3 Unites twee nieuwe 3x3 Legacy Courts voorzien van een grafisch patroon door de Amsterdamse kunstenaar PolyLester. De 3x3 courts hebben een patroon van oranje en blauwe banen die als stralen fungeren, geïnspireerd door de schaduwlijnen van omliggende gebouwen en objecten. Het contrast tussen de complementaire kleuren blauw en oranje zorgt ervoor dat de courts goed zichtbaar zijn. Naast de realisatie van de courts wordt er met PolyLester gewerkt aan een aansluitende monumentale kunstinstallatie over basketbalcultuur.
Het veld wordt de komende tijd doorlopend geactiveerd door 3X3 Unites opgeleide rolmodellen, 3x3 Leaders en de community uit Noord. Na de opleiding vanuit 3X3 Unites organiseren zij activiteiten en evenementen op het veld, enthousiasmeren ze de lokale gemeenschap om deel te nemen, delen ze geleerde life-skills en bewaken ze de kwaliteit van 'hun' speelveld.
Over Stichting NDSM-werf
Stichting NDSM-werf programmeert en beheert de monumentale buitenruimte van NDSM als een culturele werf waarbij het publieke karakter, creatief experiment en meerstemmigheid centraal staat. De stichting ontwikkelt en presenteert locatie-specifieke installaties en kunstwerken van en met kunstenaars, ontwerpers en architecten.
Over 3X3 Unites
Sinds de oprichting in 2016 inspireert en ondersteunt 3X3 Unites jongeren die hun dromen willen najagen. Om zo een positieve impact te hebben op hun levens en daarmee de wereld om hun heen. Door 3x3 basketbal in te zetten als middel om jongeren handvatten en life-skills te geven stimuleren ze hen eigenaar te worden over hun eigen succes. Samen met partners ontwikkelen ze ook employability voor en door jongeren.
Over PolyLester
PolyLester - opgericht door beeldend kunstenaar Gabriel Lester in 2013 - is een multidisciplinaire studio die zich richt op kunst, publieke sculpturen, architectonische interventies, landschap, interieurontwerp en podiumontwerp.
De voorspelling is dat de zeespiegel in de loop van de volgende eeuwen flink gaat stijgen. Met de titel Pavlopetri verwijzen de makers naar de gelijknamige Griekse onderwaterstad die op vier meter diepte op de zeebodem rust. Sahabi en Zuydervelt onderzoeken hoe het voelt als Amsterdam – dat gemiddeld twee meter onder de zeespiegel ligt - op den duur het nieuwe Pavlopetri wordt.
Dit krijgt vorm in een installatie waarin verschillende visuele en akoestische eigenschappen van water terugkomen. Het ruimtelijk ontwerp van Sahabi is geïnspireerd op typische monumentale zuilen uit de Griekse architectuur en verwijst naar deze geschiedenis. De gouden, spiegelende buitenkant en de open vorm van de installatie zorgen ervoor dat het paviljoen een dialoog aan kan gaan met de omgeving van NDSM, waar water ook een grote rol speelt. Binnenin het paviljoen suggereert Zyudervelt’s soundscape een onderwaterwereld die een wisselwerking aangaat met de natuurlijke geluiden van de werf. De lichtanimatie van Sahabi, te zien op het plafond, speelt met de typische ‘dansende lichtlijnen’ die door de reflecties van golvende wateroppervlaktes ontstaan.
Met het werk hopen de makers de (toekomstige) gevolgen van de klimaatcrisis invoelbaar te maken voor het publiek. Specifiek op een locatie wiens (scheeps)gescheidenis gekenmerkt wordt door de aanwezigheid van water en waar elementen als wind en water altijd expliciet aanwezig zijn.
Opening
De installatie wordt zondag 26 mei om 15.00 op NDSM feestelijk geopend in het bijzijn van de kunstenaars.
Over Stichting NDSM-werf
Stichting NDSM-werf programmeert en beheert de monumentale buitenruimte van NDSM als een culturele werf waarbij het publieke karakter, creatief experiment en meerstemmigheid centraal staat. De stichting ontwikkelt en presenteert locatie-specifieke installaties en kunstwerken van en met kunstenaars, ontwerpers en architecten. Meer informatie over de stichting en alle kunstprojecten, ga naar ndsm.nl.
Over Siba Sahabi en Rutger Zyudervelt
Siba Sahabi is een Duits-Iraanse interdisciplinaire kunstenaar. Naast objecten en sculpturen maakt ze theaterdecors en installaties voor gebouwen en openbare ruimtes.
Rutger Zyudervelt is muzikant, componist en performer. Onder de naam Machinefabriek componeert hij muziek die elementen van ambient, noise, minimalisme, veldopnames en elektro-akoestische experimenten combineert.
Voor de vijfde keer kleurde Tropikali in 2024 de NDSM-werf. Dit LHBTIQ+ friendly festival gaat over jezelf kunnen uiten het zij in een prachtige festivaloutfit, het zij in geweldige dance-moves, of op elke andere manier! In hun eigen woorden is Tropikali: "Een plek waar LGTBQIA+ mensen - en degenen die niet weten waar ze staan - zich vrij en zonder oordeel kunnen uiten'. Op de dansvloer van Tropikali vind je tropische vibes en de beste Balkan Beats, in 2024 voor het eerst als weekender! Voor deze speciale editie hebben ze twee iconen ontworpen: Tropi voor de zaterdag en Kali voor de zondag.
De zon scheen tijdens het evenement en de allerbeste outfits stonden te shinen op de verschillende dansvloeren: Rosario, Latinichta, en Kalinichta stage. De namen van de podia verwijzen terug naar de feesten waaruit het festival is ontstaan.
Eva Vilachá van Tropikali festival schoof aan bij onze podcast NDSM X en vertelde ons alles over hoe Tropikali zich inzet voor "safer spaces" op festivals en evenementen. Beluister de hele aflevering in het NDSM online magazine. Check ook de video voor een sfeer impressie.
DGTL festival is in 2013 geboren op de NDSM-werf. Na een eerste waanzinnige editie is het festival verder gegaan en uitgebreid met edities over de hele wereld. Dit festival zet zich in voor ontdekking, inspiratie, en innovatie, vooral maar niet uitsluitend op het gebied van duurzaamheid.
Met indrukwekkende podia en in samenwerking met de beste DJ's (zowel opkomend als gevestigd) zorgt DGTL elk jaar voor een onvergetelijke festivalervaring tijdens Pasen op de NDSM-werf. Naast het vieren van elektronische muziek en kunst is DGTL een ruimte voor experimenten en verkenning van revolutionaire duurzaamheidsprojecten, een bekend voorbeeld hiervan is de inzet van waterstof aggregaten. DGTL is zich zeer bewust van haar milieu-impact en streeft ernaar het meest duurzame festival op aarde te zijn en investeert zwaar in het verminderen van de ecologische voetafdruk. Het festival staat niet alleen bekend om zijn plantaardige food court en het vermijden van eenmalig gebruik van plastic; DGTL werd volledig duurzaam en circulair in 2022.
GROEPSTENTOONSTELLING OP NDSM-WERF EN IN NDSM LOODS
Van 17 december 2023 t/m 18 februari 2024 toonden twaalf makers hun werk in de eerste grote tentoonstelling zowel binnen in de scheepsbouwloods als buiten op de NDSM-werf. (Un)monumenting was een groepstentoonstelling met nieuwe en bestaande monumentale werken van twaalf (inter)nationale kunstenaars. In uiteenlopende media claimen de makers ruimte voor alternatieve ‘monumenten’ of gaan in op de vraag wat een monument kan zijn en voor wie of wat een monument wordt opgericht.
In (Un)monumenting wilden Stichting NDSM-werf en Stichting Kinetisch Noord het idee van ‘een monument’ en een monumentale plek als NDSM bevragen. Wat kan een monumentale plek als deze voor de toekomst betekenen? (Un)monumenting komt voort uit een programmalijn van Stichting NDSM-werf over de hedendaagse positie van monumenten en specifiek wat dit betekent op een plek als NDSM; een locatie waar monumentaal erfgoed, creativiteit, events en makers samenkomen.
Voor NDSM is de discussie over de rol en betekenis van hedendaagse gedenkplekken van belang. Veel buren zien NDSM als heilige grond: een plek die hun geschiedenis heeft bepaald en dat zal blijven doen door de geschiedenis van de scheepsbouw die hier plaatsvond. Het is vooral de voormalige werf zelf die als monument beschouwd wordt. Nu is het een cultuurwerf, een plek waar kunst, erfgoed en evenementen bij elkaar komen. Meer informatie over de specifieke werken in deze tentoonstelling kun je vinden op de locatiepagina van (Un)monumenting.
Deelnemende kunstenaars: Maarten Baas, Elsemarijn Bruys, Koos Busters, Selby Gildemacher, Clinton Kabena, Krijn de Koning, Bas Kosters, Sharon Lockhart, Hira Nabi, Oscar Peters, Selma Selman en Bart Eysink Smeets.
(Un)monumenting was een gratis toegankelijke tentoonstelling met een pay-as-you-can policy. Het is namelijk dankzij de steun van fondsen, partners, en bezoekers dat we de NDSM-werf op basis van non-profit cultureel kunnen programmeren. Wil en kun jij bijdragen aan kunst en cultuur op deze bijzondere plek? Doneer dan via deze link, bedankt!
Dit kunstwerk was een samenwerking tussen Stichting Over Het IJ en Stichting NDSM-werf
“Washing up on the European coastlines, are the bodies of those who fled from wars, economic and ecological crises, which cannot be seen independently from the political history and the neocolonial legacies of the North-South power dynamic.” – Hilda Moucharrafieh
Op de Y-helling van de NDSM-werf bracht multimedia-kunstenaar Hilda Moucharrafieh een eerbetoon aan de vluchtelingen die omkwamen op de Middellandse Zee. Samen met kunstenaars Haitham Haddad, Tewa Barnosa en kunstenaarscollectief We Sell Reality, schildert Hilda een tekst uit een brief die in 2015 werd gevonden in de broekzak van een verdronken migrant. Hij schreef deze brief omdat hij wist dat hij snel dood zou gaan. Hij bedankt de zee die hem opnam zonder naar een visum of paspoort te vragen.
Zijn woorden spoelden in Longing to cross the horizons aan op de Y-Helling; een plek waar in het verleden schepen werden gebouwd en te water gelaten. Verweven met de (neo)koloniale economie zijn de Amsterdamse scheepswerven niet los te denken van uitbuiting, onderdrukking en slavernij. Tot op de dag van vandaag spoelt het water – net als in dit werk – de tragische gevolgen van dit systeem terug naar de Europese kusten en steden.
Rondom de plek van Longing to cross the horizons werden in 2023 bijeenkomsten, activiteiten en evenementen georganiseerd door We Sell Reality, Sehaq en andere vrienden.
Gepresenteerd door DGTL, STRAAT & Stichting NDSM-werf
Karski (1974) en Beyond (1983) is een kunstenaarsduo uit Nederland. Ze hebben een achtergrond in grafisch ontwerp / kunstacademie en zijn zeer intensief betrokken bij de graffiti scene.
Als experiment begonnen ze in 2012 samen te werken. Omdat de eerste collectief gemaakte muurschildering goed beviel, besloten ze hun krachten te bundelen. Hun werk staat bekend om het gebruik van originele en levendige kleurencombinaties. Het bevat realistische, grafische en abstracte elementen, vaak met een verrassende diepte en veel dynamiek. Voor Karski & Beyond is kunst een manier om je uit te drukken, en het maken van gigantische schilderingen, zoals deze op de containerboog, geeft hen het gevoel dat ze leven. “Als duo zoeken we graag de grenzen voor zoveel mogelijk contrast en diepte op.”
Onder de naam ‘Young Curator’ nodigt Stichting NDSM-werf elk jaar een beginnende curator uit om in te grijpen in de publieke ruimte van de NDSM. De invulling staat open. De ambitie is om zo werken in de publieke ruimte open te breken en toegankelijker te maken en in te spelen op urgenties.
Dit jaar is Anne-Jet de Nas uitgenodigd als Young Curator. Eerder cureerde ze onder andere een expositie bij Sexyland World (ook in Amsterdam-Noord). De Nas cureert op donderdag 28 september het programma ‘Infrarood’, een performance bij het kunstwerk IN TUNE van Henk Schut. Dit werk, een bronzen stemvork die de omgeving ‘tuned’ en ons zo beter in balans brengt met onze omgeving, is te zien in het Dock van de Y-helling en vormt de context voor het programma. We gingen met Anne-Jet in gesprek over haar programma op NDSM, dat interview lees je hier.
Het uitgangspunt van Infrarood is de verstilling die IN TUNE opzoekt; hoe verhouden we ons tot de natuur en ruimte om ons heen? Met deze interventie gaat De Nas in op het geluid als verbindende factor, tussen mens en stad, maar ook tussen haar en het werk. Een speciale performance van artiest Ray Fuego, tevens een van de oprichters van hiphopcollectief Smib, voegt een tijdelijk geluid toe en reageert daarmee op de verstilling van het werk. Ray Fuego brengt zijn nieuwste nummer INFRAROOD//3:30AM ten gehore in een voor de gelegenheid geschreven spoken word.
Interview: Manaf Halbouni over zijn werk 'Monument'
tekst:
Julia Lefeber
De Syrisch-Duitse kunstenaar Manaf Halbouni (1984) zette in 2022 drie bussen rechtop neer op de NDSM-werf.
Manaf Halbouni werd geboren in Damascus, Syrië, waar hij het grootste deel van zijn leven doorbracht en momenteel – zoals hij zelf zegt – “werkt en woont hij overal”. In 2008 voltooide hij zijn studie beeldhouwen aan de Universiteit voor Schone Kunsten in zijn geboortestad, waarna hij naar Dresden verhuisde waar hij aan de Kunstacademie een diploma Beeldende Kunst behaalde. Halbouni’s werk omvat een breed scala aan media, waaronder alledaagse voorwerpen en materialen, en wordt gekenmerkt door een maatschappijkritische benadering van thema’s die verband houden met oorlog, wereldwijde conflicten, vluchten, grenzen en migratie. De kunstenaar schuwt niet om de openbare ruimte te gebruiken als podium voor zijn kunst, wat in het verleden zeker voor heel wat opschudding heeft gezorgd. Dit artikel illustreert de totstandkoming van een van Halbouni’s meest iconische werken ‘Monument’ dat nu te zien is op de NDSM.
Met vijf verschillende vrachtwagens is Halbouni’s immense werk Monument van de opslagplaats in Berlijn naar het NDSM-terrein in Amsterdam vervoerd. Deze twaalf meter hoge installatie bestaat uit drie Duitse personenbussen die naast elkaar zijn geplaatst en rechtop met de “neuzen” naar de hemel zijn gekeerd. Door zijn omvang en compositie verdwijnt Monument zeker niet in de achtergrond van de uitgestrekte kade, maar trekt het onmiddellijk de aandacht bij het uitstappen van de veerboot. De installatie was al in 2017 voor het eerst tentoongesteld op de Neumarkt in Dresden in Duitsland en is nog tot eind augustus te bewonderen op de NDSM.
Terwijl hij zijn werk ‘Nowhere is home’ exposeerde op de Biënnale van Venetië in 2015, las Halbouni op een ochtend het nieuws en stuitte op het wijdverspreide beeld dat de Syrische fotograaf Karam Al-Masri maakte in de wijk Bustan al-Qasr in Aleppo. De foto van 14 maart toont hoe drie vernielde openbare bussen overeind waren gezet om een barricade te vormen die burgers moest beschermen tegen sluipschutters toen de burgeroorlog van het land een hoogtepunt bereikte. “Ik zag het beeld en bedacht me hoe fantastisch het is wat mensen doen om zichzelf te beschermen”, zegt Halbouni. “Ze blokkeerden de straten voor sluipschutters zodat ze hun winkels aan de andere kant van de barricade konden openen”, vervolgt Halbouni. “Ik begon op papier te spelen door de bussen uit te knippen met Photoshop. Ik plaatste ze [hypothetisch] op openbare pleinen in Europa en beeldde me in dat dit een vredessculptuur is tegen de oorlog”.
Twee jaar verstreken tussen het experimenteren met het idee en de eerste uitvoering ervan. In de loop van die periode vroeg Kunsthaus Dresden Halbouni om een werk te maken voor hun culturele festival Am Fluss, zu Kulturen des Ankommens [Bij de rivier, over culturen van aankomst]. Halbouni liet hen de beelden zien die hij met Photoshop had gemaakt en zei: “Wat dacht je ervan om dat te doen?”. Zijn voorstel werd met enige terughoudendheid ontvangen, omdat het – gezien de omvang ervan – een zeer ambitieus plan was. De kunstenaar had echter al een idee bedacht voor de constructie van het werk, zodat de bussen stevig konden blijven staan. Na verdere onderhandelingen met de stad kregen ze toestemming om het project te vervolgen, en met donaties van de lokale gemeenschap konden ze dat ook doen.
En er is altijd oorlog, maar er is ook wederopbouw.
In 2017 werd Monument geïnstalleerd op de Neumarkt in Dresden ter hoogte van de Frauenkirche; een zeer symbolische locatie gezien de kerk werd gesloopt in de Tweede Wereldoorlog en herbouwd na de Duitse hereniging. “Ik heb historisch onderzoek gedaan naar de situatie in Dresden in ’45 toen het gebombardeerd werd en Aleppo in 2015 dat door de bombardementen bijna volledig verwoest werd. Ik wilde laten zien hoe oorlog en vrede heel snel kunnen omslaan”, zegt Halbouni. “En er is altijd oorlog, maar er is ook wederopbouw. Dresden werd herbouwd nadat de oorlog voorbij was. Er is dus ook hoop voor de mensen in Aleppo en het Midden-Oosten in het algemeen. Maar eerst moet de oorlog stoppen”. Het monument – als een “onbeschadigd” symbool van hoop – werd geplaatst op het plein enkele dagen voor de jaarlijkse herdenkingsdag op 13 februari waar de slachtoffers van het bombardement van de stad worden herdacht.
Hoewel Halbouni’s Monument bedoeld is om een brug te slaan tussen de oorlogservaringen van het Midden-Oosten en Europa, werd het werk – op zijn zachtst gezegd – niet erg goed ontvangen door een deel van de toeschouwers. Dresden is de thuisbasis van de rechtse anti-immigratiebeweging Pegida waarvan aanhangers klaarstonden om de opening in 2017 heftig te verstoren en het werk te bekritiseren. Ongeveer 400 mensen schreeuwden Halbouni toe toen hij probeerde uit te wijden over de betekenis ervan. “Ze zagen het niet als een vredesmonument, maar als een provocatie van mij om de Duitse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog te beledigen. Dat was helemaal niet de bedoeling!”, legt Halbouni uit. “Het is een verwijzing naar alle oorlogsslachtoffers, geïnspireerd op een beeld uit Syrië. Maar de extreemrechtse dynamiek is altijd heel interessant, omdat ze verhalen proberen bij te stellen om ze in hun eigen straatje te laten passen. Ze hadden de betekenis van het werk veranderd om het in een hatelijk daglicht te stellen. Dit had nogal een impact”. Halbouni moet wel sterk in zijn schoenen staan, omdat hij ook te maken kreeg met een ontelbaar aantal haatmails en doodsbedreigingen. Hoe hij daarmee omgegaan is? Wel, Halbouni gaf er een artistieke draai aan. “Ik heb er eigenlijk een kunstwerk van gemaakt. Ik heb 15 van die e-mails afgedrukt – ’the best of’ – en ze in een tentoonstelling laten zien”.
Veel mensen zagen het niet als kunst. Ze noemden het Schrott of troep.
Bovendien was kunst in de openbare ruimte op dat moment een heet hangijzer van de discussie in Dresden. De driedelige ‘readymade’ installatie raakt sterk aan de eeuwig voortdurende vraag wat kunst is of juist niet. “Veel mensen zagen het niet als kunst. Ze noemden het Schrott of troep”, merkt de kunstenaar op. Ook hier in Amsterdam hebben sommige mensen op sociale media hun scepsis geuit over de vraag waarom dit als kunst wordt beschouwd, mogelijk zonder de achtergrond ervan te kennen. Halbouni gebruikt echter doelbewust veel pasklare kunst in zijn werk die mensen kunnen herkennen uit het dagelijks leven. “Je kunt mensen daarmee veel beter bereiken en ze met je werk laten interageren of erover laten nadenken dan wanneer het iets gecompliceerds zou zijn”, legt Halbouni uit. De kunstenaar observeert graag hoe mensen zich met zijn werk in de openbare ruimte inlaten en hij merkte dat er in 2017 iets interessants gebeurde op de Neumarkt in Dresden. “Het grappige was dat iedereen voor de bussen bijeenkwam om die discussies te voeren; zowel degenen die voor openbare kunst waren als degenen die ertegen waren, stonden daar de hele tijd te praten. Dat was geweldig. Ze waren niet tegen elkaar aan het schreeuwen. Het was als in een parlement”, legt de kunstenaar uit. De installatie was twee maanden lang in Dresden te zien en in die periode was het er altijd druk. “Normaal is het een plek waar alleen toeristen komen, maar tijdens die twee maanden was heel Dresden er”.
Voor Halbouni stelt het tentoonstellen van zijn werk in de openbare ruimte hem in staat om met mensen te discuteren en te begrijpen wat zij ervan denken. “De openbare ruimte is die onschuldige plek waar je iedereen kunt bereiken. Technisch gezien verplicht je mensen om naar iets te kijken, omdat ze er niet aan kunnen ontsnappen. In tegenstelling tot binnengalerijen waar mensen besluiten naartoe te gaan”, aldus de kunstenaar. “Ik laat dingen op een andere manier zien dan je ze kent. Meestal ergeren mensen zich in eerste instantie aan mijn werk. Maar dan merk ik hoe ze erover gaan nadenken en later dat ‘Oh, nu begrijp ik het’ moment hebben. Dat gebeurt vaak met Monument“. Halbouni nam zelfs de moed om in 2015 een extreemrechtse demonstratie in Dresden te bezoeken, waar hij als Sachse auf der Flught [Saks op de vlucht] een vluchtelingenscenario creëerde op de Theatherplatz en gesprekken aanging met demonstranten om hun oppositionele standpunt te begrijpen. Dit was zijn eerste openbare kunstinstallatie en ook al was er een demonstratie gaande, de ontmoetingen die er plaatsvonden waren niet agressief. “Een heel belangrijk gegeven is dat wanneer je in gesprek gaat met mensen die jouw mening niet delen, je een neutraal ontmoetingspunt nodig hebt. Monument was precies dat in 2017″, legt Halbouni uit.
Met de gebeurtenissen in Oekraïne en alle agressies overal, hebben we het meer dan ooit nodig. We hebben vrede nodig.
Na Dresden werd Monument in 2017 neergezet bij de Brandenburger Tor in Berlijn tijdens het Berliner Herbstsalon festival. Ook hier voegde de context van deze locatie een extra laag symboliek toe aan het werk, aangezien de poort ooit de verdeling van de stad in Oost en West belichaamde, maar ook de hereniging sinds de val van de Berlijnse Muur vertegenwoordigt. Nu, vijf jaar later, heeft Amsterdam de eer dit gedenkwaardige werk te huisvesten en de aandacht te vestigen op en de stemmen uit het Midden-Oosten te verbinden met die uit Oekraïne en andere conflictgebieden. De onthulling van het werk vond plaats op 7 juli onder muzikale begeleiding van het Marmoucha Orchestra. Halbouni’s project wordt op de werf gepresenteerd in het kader van de programmareeks ‘(Un)Monumenting’ van de Stichting NDSM-werf. Centraal in dit programma staat de vraag: “Wat zou een monument vandaag de dag moeten of kunnen zijn en voor wie?” waarop de kunstenaar wordt gevraagd te reflecteren. Volgens Halbouni moet een monument een boodschap overbrengen aan het publiek. “Monument draagt de boodschap uit om na te denken over oorlog en vrede. Ik hoop dat we allemaal een moment nemen en stilstaan bij onze daden en de gevolgen daarvan”, aldus de kunstenaar. “Met de gebeurtenissen in Oekraïne en alle agressies overal, hebben we het meer dan ooit nodig. We hebben vrede nodig.”
Credits and references
Lees
Interview: Manaf Halbouni over zijn werk 'Monument'
NDSM X S3 E6: directeur van Nieuw Dakota Ellis Kat
tekst:
In deze aflevering spreken we met Ellis Kat, directeur van Nieuw Dakota. Hoewel ze al bijna een jaar aan het roer staat van deze tentoonstellingsruimte voor hedendaagse kunst, zullen pas in september de eerste programma’s uit eigen koker te zien zijn. Hoog tijd dus om nader kennis te maken.
Mijn belangrijkste les? Altijd ja zeggen
Ellis Kat kwam met een knaller binnen op de werf door een interview waar met name haar uitspraken ‘ik wil in plassen springen’ en ‘laten we de boel in de fik steken’ bleven hangen. Maar ondanks dat ze een van de jongste directeuren in de kunstwereld is (zo niet de jongste), heeft ze al een indrukwekkend CV. Ze kan dan ook niet wachten om met haar eigen programmering van start te gaan, waarbij het experiment en van de paden afwijken centraal staat. In deze aflevering hoor je er alles over, en ook waar ze haar belangrijkste lessen heeft geleerd. Luister deze nieuwe aflevering hier terug.
Credits and references
Luister
NDSM X S3 E6: directeur van Nieuw Dakota Ellis Kat
De drie grote billboards die verspreid staan op de NDSM zijn vernieuwd met werk van niemand minder dan de Zuid-Afrikaanse fotograaf Zanele Muholi (die/diens). Muholi is een geëngageerde fotograaf die – door een activistische lens – de zwarte LGBTQI-identiteit in Zuid-Afrika onderzoekt en documenteert.
Al meer dan twintig jaar legt Muholi zwarte queer, transgender en intersekse mensen vast door diens lens, wat heeft geresulteerd in krachtige contrasterende zwart-wit portretten waarmee die de betekenis van ‘zwartheid’ opnieuw opeist en de clichématige, stereotiepe beelden van zwarte mensen ondermijnt. Diens werk is een oprechte weergave van de zwarte en queer identiteit waarvan de veelzijdigheid op een gevierde manier wordt getoond. De mensen op diens foto’s zijn voor de fotograaf niet “slechts” modellen, maar eerder deelnemers die evenveel bijdragen aan de foto als henzelf.
De werken die op de NDSM te zien zijn, zijn allemaal zelfportretten van de kunstenaar waarbij Muholi in twee gevallen rechtstreeks in de camera kijkt, of liever, in de ogen van de toeschouwer. Muholi heeft het contrast van de beelden verhoogd zodat de kleur van diens huid wordt benadrukt. Bovendien neemt Muholi in elke foto – door het gebruik van alledaagse materie – een andere gedaante aan, waardoor die in verschillende personages verandert. In het werk ‘Kodwa I, Amsterdam’ (2017) is de kunstenaar gedrapeerd in haar waarmee die opnieuw de strijd aangaat met stereotypen omtrent Afrikanen.
In de loop der jaren is diens werk tentoongesteld in toonaangevende musea wereldwijd, zoals Tate Modern in Londen en het Guggenheim Museum in New York. In 2017 debuteerde Muholi diens fotoserie ‘Somnyama Ngonyama’ (Hail, the Dark Lioness) in Nederland in het Stedelijk Museum in Amsterdam, samen met een selectie foto’s uit diens serie ‘Faces and Phases’ en ‘Brave Beauties’. Met meerdere prijzen op zak is Muholi uitgegroeid tot een van de meest geprezen fotografen van deze tijd.
De meeslepende werken die op de NDSM Billboards worden getoond, waren te zien tijdens Pride week Amsterdam.
In deze aflevering van NDSM X spreken we met Jarwo Gibson. Naast zijn eigen winkel ABCND in Amsterdam-Noord, doet hij nog tal van andere dingen.
Jarwo Gibson omringt zich graag met andere getalenteerde makers, brengt deze samen en wil hen een podium bieden. Om die reden is hij ook geselecteerd voor het Young Curator programma van Stichting NDSM-werf. Tijdens de Museumnacht gaat hij een programma samenstellen. Benieuwd naar Jarwo? Luister dan snel naar de nieuwste aflevering van NDSM X.
Visuals: Benjamin Kotek, Gert Jan van Rooij, Ruben B Pescos, Jann Senn
Wie zich een weg baant over de werf zal het nieuwe werk ‘Barrier Tape’ al vanaf een afstandje kunnen horen. De ontelbare afzetlinten die aan parallelle snaren hangen, dansen samen op het ritme van de wind en bezoekers kunnen zich door en om deze hypnotiserende “golven” heen bewegen. Het brein achter deze multi-sensorische ervaring is de Spaanse kunstenaar SpY wiens werk in vele stedelijke openbare ruimten internationaal is verschenen. SpY staat bekend om zijn spectaculaire en grootschalige publieke interventies en installaties die in dialoog staan met de omgeving. De kunstenaar speelt met een contrast in de esthetiek van zijn werk en de herkenbare alledaagse stedelijke gebruiksvoorwerpen waaruit het bestaat en betrekt daarnaast toeschouwers als actieve deelnemers aan het artistieke proces. SpY ontwerpt en realiseert zijn projecten vanuit zijn platform SpY Studio. ‘Barrier Tape’ is tot 26 september op de werf te zien en wij hebben in een interview al onze prangende vragen over dit werk aan de kunstenaar gesteld.
Wie SpY is, is nogal een mysterie. Hoewel wat je doet – je werk – in veel steden over de hele wereld te zien is (geweest). Hoe zou je de essentie van je werk omschrijven?
Mijn doel is het publiek rechtstreeks aan te spreken om reflectie en dialoog op te wekken, hen te ondervragen en hen te laten optreden als actieve in plaats van passieve subjecten. In die zin vergemakkelijkt en bevordert de stedelijke omgeving dit proces.
Ik kijk verder dan het formalisme of de esthetiek van de werken, zodat mijn eigen artistieke houding en die van het publiek een manier wordt om het werk in zijn geheel op te bouwen.
Observeren en ontvankelijk zijn voor de dialoog met de stad, is al jaren het proces en het kader waarin ik mijn ideeën heb uitgedrukt en gecommuniceerd.
Je werk is erg publiekelijk, maar jij als kunstenaar niet. Wat is de motivatie achter het feit dat je onder de radar blijft?
We leven in een tijd van sociale media overexposure die verwarrende realiteiten creëert. We navigeren in een waas van verkeerde informatie en hectische sociale conditionering. Afleiding krijgt de voorkeur boven concentratie, het automatische boven het reflexieve, en confrontatie boven empathie. De aardse orde wordt vervangen door de digitale orde die de dingen en emoties van de wereld denaturaliseert door ze te automatiseren.
Dit alles overweldigt mij en door op de achtergrond te blijven, kan ik me rustig bewegen zonder me al te veel bloot te geven aan de media die een “SpY” personage moeten creëren waarvan iedereen een geestige en briljante samenvatting verwacht over de intenties van de werken.
Hoe ben je begonnen met wat je doet en hoe zijn je publieke interventies in de loop der jaren geëvolueerd?
Eind jaren 80 – aangetrokken door de schilderingen die ik op straat zag – ben ik begonnen met het schilderen van graffiti.
Als autodidact begon ik mijn eigen schilderijen te ontwikkelen en mezelf te identificeren met mijn eigen stijl, ik had geen ervaring en was ook niet opgeleid aan een kunstacademie, maar ik voelde me sterk aangetrokken tot het idee om mijn naam overal te zien.
Na vele jaren op straat te hebben gewerkt, was het als een natuurlijke evolutie dat ik een scherp gevoel ontwikkelde om de stad te zien als een artistieke drager met grote mogelijkheden om mijn huidige stedelijke kunstwerken te maken.
Van graffiti tot heden, ben ik gekenmerkt door een standvastigheid en nieuwsgierigheid om andere middelen en formaten in mijn werk te onderzoeken. Ik besteed veel tijd aan de ideevorming, de theorie, de praktijk en het beheer van projecten. Mijn bedoeling is om belangrijke vragen op te werpen die reflectie genereren rond het werk, en ik tracht deze benaderingen te formaliseren en te communiceren via verschillende formats.
Het is een reis geweest waarbij ik mijn werkmethode heb getransformeerd en nieuwe manieren van werken heb voorgesteld binnen dit kader.
Er zijn veel mensen betrokken bij de ontwikkeling van je ideeën, kun je uitleggen wat het platform van SpY Studio is en hoe jullie werken?
Het is een zeer dynamische studio die zich snel aanpast aan de nieuwe uitdagingen van elk project. De studio is zowel een laboratoriumruimte als een eclectisch team van specialisten, technici en ambachtslieden, die samenwerken met een grote wil om te leren en te onderzoeken. Het verweven van disciplines en het samenwerken met andere professionals uit verschillende gebieden veronderstelt een solide werkmethodologie die zich goed aanpast aan verschillende uitdagingen en tegelijkertijd flexibel genoeg is om open te staan voor experimenten met het onverwachte.
De Studio onderzoekt en experimenteert momenteel met kinetische kunst in beweging en het gebruik van nieuwe gereedschappen en media die het digitale, mechanische en elektronische combineren met elementen van de stedelijke verbeelding die we gewoonlijk in de straten van elke stad aantreffen.
Zo werken wij bijvoorbeeld aan een grote permanente kinetische installatie voor het atrium van een ziekenhuis in Zwitserland. Het vereist een gesofisticeerd ingenieurswerk dat zich onschadelijk integreert in de architectuur en een op maat gemaakt programmeersysteem dat alle bewegingen van het werk tot leven zal brengen. Het is een project waaraan wij zullen samenwerken met een ingenieursbureau en twee architectuurstudio’s en het zal twee jaar duren tot het ziekenhuis voltooid en operationeel is.
Op een meer efemere manier hebben wij onlangs in de magazijnen van de oude wapenfabriek een kinetische sculptuur gerealiseerd, ECLYPSES genaamd, van 60 meter lang, bestaande uit 20 mobiele schijven met achtergrondverlichting en een geluidssysteem. Dit werk betrekt bezoekers in een unieke ervaring door de modulatie van schaal, licht, kleur en muziek. De verschillende elementen worden samengevoegd door middel van choreografieën die een opeenvolging van hypnotiserende en meeslepende patronen vormen.
En op welke manier heb je je als kunstenaar ontwikkeld nu je werken steeds meer worden opgepikt in vele steden en door diverse culturen op verschillende continenten?
Elk project is uiteindelijk een leerproces, want er is nooit een werk zoals het vorige. Het gaat altijd om nieuwe uitdagingen waarbij we nieuwe instrumenten proberen te begrijpen en met elkaar te verbinden, verschillende onderzoeksprocessen voorstellen en ons omringen met het best mogelijke team om ze uit te voeren.
Zoals ik al zei, probeer ik via mijn werken belangrijke vragen aan de orde te stellen die wij als samenleving in het oog moeten houden. Deze zoektocht wordt geformaliseerd door conceptuele contrasten tussen de esthetiek van mijn werken en de moeilijke connotaties van de objecten waarmee ze zijn gebouwd, vaak elementen die worden gebruikt om het gedrag van mensen te conditioneren.
Het werk ‘Barrier Tape’ op de NDSM gaat een relatie aan met de natuurlijke elementen eromheen wat een hypnotiserende (multi-zintuiglijke) ervaring creëert voor de toeschouwers. Kun je meer vertellen over hoe je idee voor dit werk tot stand is gekomen en waar deze fascinatie voor het gebruik van alledaagse voorwerpen in je openbare kunstwerken vandaan komt?
Het gaat om het creëren van nieuwe werken vanuit het alledaagse. Je begint het proces op basis van elementen die al bij de meesten bekend zijn, maar als je ze hergroepeert tot een nieuwe combinatie, creëer je al iets nieuws en gedenkwaardigs.
Dit is een geluidssculptuur gemaakt met gerecycleerde afzettingstape die de lijn van kinetische werken met hypnotiserende patronen die ik in mijn laatste projecten heb verkend voortzet.
Iets fundamenteels in het werk is de dialoog met de context en de werking van de wind die speelt en danst met de tapes waardoor prachtige choreografieën en golvende bewegingen ontstaan door de gehele installatie heen, bijna alsof het een zeegolf is.
Zoals je kunt zien, is het een levend werk dat in wisselwerking staat met het publiek, waardoor het deel uitmaakt van de ervaring en voor iedereen een gedenkwaardig moment creëert.
Je werken zijn in dialoog met hun stedelijke omgeving. ‘Barrier Tape’ onderzoekt de stedelijke context van de NDSM en herinnert aan het steeds veranderende karakter van deze plek en de stad Amsterdam. Hoe bekijk of benader je deze veranderingen als iemand die hier niet vandaan komt en hoe vertaal je dit in een werk?
Ik geloof dat je als kunstenaar met je proposities niet moet streven naar de zelfgenoegzaamheid en acceptatie van een zo breed mogelijk publiek. Je moet trouw en consequent zijn in wat je wilt uitdrukken, en binnen een artistieke strengheid werken, zelfs als dat niet bij iedereen in de smaak valt. Maar je moet ook de context waarin je je werken tentoonstelt begrijpen en daarmee in dialoog gaan, want we hebben een belangrijke verantwoordelijkheid wanneer we onze creaties delen met buren en bewoners die hun ruimte afstaan, anders verschillen we niet veel van het massaal opgelegde reclamelawaai.
Tot slot: je onderzoekt de stedelijke omgeving als een “speelveld vol onaangeboorde mogelijkheden”. Wat voor ‘speelveld’ is de NDSM volgens jou?
De stedelijke omgeving is zonder twijfel een kader dat grote mogelijkheden biedt om te werken en artistieke projecten voor te stellen. Van micro, als een kleine interventie op een stedelijk element, tot macro met een grote installatie in de stedelijke kern van een stad.
Steden kunnen over het algemeen vrij rigide zijn, maar de straat gedraagt zich als een levende entiteit waar bloed doorheen stroomt. Het is geen aseptische ruimte zoals de galerie, het museum of de beurs. Ze evolueert voortdurend en dat maakt deel uit van het creatieproces van de werken.
In het geval van ‘Barrier Tape’ op NDSM is het artistieke voorstel in deze openbare ruimte erop gericht voorbijgangers medeplichtig te maken aan hun eigen stad, en zo de monotonie die hun leven in grote steden doorgaans in beslag neemt, achter zich te laten.
Zelden vinden we artistieke voorstellingen die inbreken in het alledaagse leven van steden om reflectie en dialoog te genereren tussen makers, steden en burgers.
Credits and references
Visuals: Benjamin Kotek, Gert Jan van Rooij, Ruben B Pescos, Jann Senn
“Are We Future Sediment?” (Zijn wij toekomstig sediment?) is de vraag die wordt gesteld op het vijf meter hoge billboard dat begin deze maand op de NDSM is neergezet. Deze tijdelijke installatie is onderdeel van een nieuw project van het Mexicaanse kunstenaarsduo Amauta García en David Camargo, die momenteel artists-in-residence zijn bij de Jan van Eyck Academie in Maastricht. De kunstenaars dienden de winnende inzending in voor de Open Oproep die Stichting NDSM-werf onder de deelnemers van de Academie uitschreef. García en Camargo visualiseren met dit werk de toestand waarin Amsterdam zich over vijftig jaar zou kunnen bevinden; namelijk vijf meter onder zee.
García en Camargo ontmoetten elkaar vijftien jaar geleden en werken sinds 2011 samen aan verschillende projecten. García’s werk omvat sculpturen, video’s en interventies in de openbare ruimte en snijdt sociaal-politieke thema’s aan, waaronder ongelijke kansen op huisvesting in steden. Camargo is een beeldend kunstenaar wiens werk zich richt op het verkennen van verhalen rond de notie van simulacrum (een beeld of voorstelling van iemand of iets) in de context van een door beelden gestuurde maatschappij. Samen richtten zij in Mexico-Stad een kunstenaarscollectief op, genaamd ‘Colective Tráfico Libre de Conocimientos‘, TLC (Free Knowledge Traffic Collective). Het collectief heeft vijf andere leden en experimenteert met de publieke ruimte, onderwijs en kunst en is gericht op kritisch denken, collectief leren en het delen van kennis.
De behoorlijk compacte stad Maastricht is een compleet andere wereld voor het kunstenaarsduo aangezien ze gewend zijn lange afstanden af te leggen in Mexico-Stad. Hun verblijf in Nederland heeft hen meer tijd gegeven om zich op hun projecten te concentreren en de residentie aan de Jan van Eyck Academie bood hen de mogelijkheid om hun werk en onderzoek met verschillende mensen te delen en hun input te verzamelen. Dankzij de Open Call konden de kunstenaars ook de hoofdstad ontdekken. Van de NDSM in Amsterdam hadden ze nog niet eerder gehoord, maar tijdens hun onderzoek leerden ze veel over de rijke geschiedenis van de voormalige scheepswerf en het mogelijke natte lot van de stad. Dat laatste inspireerde hen tot het idee voor de installatie ‘Are We Future Sediment?’ op de NDSM.
Water is een terugkerend thema in het werk van García en Camargo dat zij op een zeer poëtische manier benaderen. Ze stelden vast dat er zo’n contrast is in de relatie die Nederland heeft met water in vergelijking met Mexico. “In Mexico hebben we veel problemen met water, maar anders dan in Nederland. In Mexico is er een gebrek aan. Er valt veel regen, maar daar wordt niets mee gedaan. Het water dat valt, vermengt zich met de aarde van de stad waardoor het meteen vies wordt”, legt García uit. “De droogte in Mexico is zeer complex. In dat opzicht moeten we nadenken over hoe we de regen kunnen opvangen”, vervolgt ze. Voor de Open Call stelde ze een idee voor een mistvanger voor die ze in Mexico hadden willen realiseren maar nog niet konden waarmaken. “Het is een heel goede gelegenheid om te leren hoe het moet, en misschien kunnen we het daar ook doen als we terugkeren naar Mexico”, zegt García. “Het is als een schets voor andere projecten”, vult Camargo aan.
De installatie die het kunstenaarsduo bedacht, bestaat uit een vijf meter hoge banner waarvan de structuur gewoonlijk wordt gebruikt voor openbare reclame langs wegen in Nederland. Binnen deze structuur bevindt zich een mistvanger van gaas die waterdruppels in de lucht opvangt. Het is in wezen een watercollector die de regen condenseert en via een leidingsysteem wordt het water naar de mobiele tuin die ervoor ligt geleid. De totale hoogte van het bouwwerk is vijf meter; het geschatte niveau dat het water in vijf decennia zal bereiken als er geen actie wordt ondernomen. Het meest opvallende is de boodschap die erop geborduurd is: “Zijn wij toekomstig sediment?”.
In plaats van tegen het water te vechten, kunnen we misschien accepteren dat het hier al eerder was dan wij. Hoe kunnen we ermee leven en niet ertegen?
De kunstenaars staan stil bij het idee dat de huidige bodem van Amsterdam het sediment van morgen kan worden. “In die zin zijn wij het toekomstige sediment. En we moeten nadenken over wat voor soort sediment we willen zijn”, zegt García. Hun benadering van het dreigende water is vrij uniek. “In plaats van tegen het water te vechten, kunnen we misschien accepteren dat het hier al eerder was dan wij. Hoe kunnen we ermee leven en niet ertegen?”, voegt García toe. “Het probleem is dat we water nu alleen als object zien, op een zeer utilitaire manier. Misschien zou het goed zijn als we er een soort empathie voor kunnen ontwikkelen”, vervolgt ze. Daarom vangt het werk het water niet alleen op, maar verwelkomt het ook.
Voordat ze aan dit project werkten, zijn García en Camargo begonnen met onderzoek naar twee onderwatervulkanen die zich op de bodem van de zee in het noorden van Nederland bevinden. Deze vulkanen vormden de bodem van het Jura-tijdperk en maken nu deel uit van het zeesediment. “Je moet niet vergeten dat de vulkanen en het water entiteiten van de natuur zijn”, zegt Camargo. “Iets waar we over nadenken is of water en vulkanen hun eigen agentschap hebben en hoe we dat kunnen begrijpen. Hoe kunnen we een andere relatie met hen ontwikkelen? In plaats van ze te zien als dingen of middelen, kunnen we ze zien als subjecten met hun eigen rechten en levenswijze”, voegt García eraan toe. Met hun installatie op de NDSM willen ze “deze verkenning van water als een levend wezen met een geologisch geheugen voortzetten.”
De openbare ruimte is niet alleen het fysieke ding, het pad, het park, de straat of het plein. Het zijn de relaties die die ruimte ontwikkelen. Het gaat erom dat mensen ervaringen delen.
De kunstenaars beschouwen de NDSM als een zeer waardevolle openbare ruimte waar veel verschillende dingen en projecten tegelijk bestaan. Ze benadrukken het belang van het menselijke element in de openbare ruimte. “Ik denk dat werk in de openbare ruimte dat effect van vreemdheid kan veroorzaken. Het is als een schok voor mensen omdat ze niet gewend zijn zoiets te zien en het stelt mensen in staat iets met elkaar te delen. Ik denk dat openbare kunst het ‘publieke’ in de openbare ruimte kan vergroten”, zegt García. “De openbare ruimte is niet alleen het fysieke ding, het pad, het park, de straat of het plein. Het zijn de relaties die die ruimte ontwikkelen. Het gaat erom dat mensen ervaringen delen”, voegt ze eraan toe. Na afloop van de openbare interventie wil het duo de planten die deel uitmaken van de mobiele tuin schenken aan de mensen die in de buurt wonen en werken.
García en Camargo kozen er doelbewust voor een bekend voorwerp – het spandoek – in hun werk te verwerken om het uit zijn gebruikelijke context te halen. “Ik hou van werken waarin gewone voorwerpen uit het straatbeeld worden gebruikt, zoals dit soort reclameborden. Ik zie ze veel in Nederland voor marketing- en reclamedoeleinden. Ze kunnen er van alles op verkopen: producten, huizen of dromen. Maar we kunnen ze ook voor andere ideeën gebruiken, en mensen zullen ze toch herkennen”, zegt Camargo. “Het laat de mogelijkheid van objecten zien”, voegt de kunstenaar eraan toe. In deze context wordt het spandoek gebruikt om een boodschap over te brengen waarover de kunstenaars hopen dat mensen zullen nadenken. “Ik denk dat het in zekere zin een soort grapje is. Het billboard is net een grafsteen”, merkt Camargo op. “Het is een vraag over tijd. De tijd is enorm, het is massief. Een mensenleven duurt 100 jaar, maar de tijd van de aarde is een ander begrip”, vervolgt hij. “Het is dus een uitnodiging om na te denken over de toekomst, maar ook over het heden. Aan wat voor toekomst bouwen we op dit moment?”, voegt García toe.
Klik hier om Amauta García te volgen en hier om David Camargo te volgen op Instagram.
In deze aflevering van onze podcast NDSM X gaan we in gesprek met Henk Schut, NDSM kunstenaar van het eerste uur, over zijn nieuwe werk IN TUNE: een geluidsinstallatie die vanaf 1 oktober 2022 te zien is op de Y-helling van de NDSM-werf.
In 1979 werd het laatste schip vanaf de Y-helling op de NDSM-werf te water gelaten, waarna de bellen die de tewaterlating van een schip aankondigden niet meer klonken. Die stilte wordt nu doorbroken door een nieuw locatie-specifiek kunstwerk van Henk Schut, een kunstenaar die al meer dan 20 jaar opereert vanaf de NDSM-werf. De installatie, die vanaf 1 oktober te zien is op de Y-helling van de werf, bestaat uit een 3 meter hoge stemvork en vier hoorns die het geluid naar de vier richtingen brengen. Zo stemt het kunstwerk op steeds wisselende momenten de omgeving.
Vanaf de Y-helling lopen Henk en Robin samen naar Erik’s house waar hij vervolgens met Petra Heck (curator bij Stichting NDSM-werf) en Ewa Scheifes (programma maker bij Stichting NDSM-werf) in gesprek gaat over zijn nieuwe werk op NDSM. De stemvork van IN TUNE is namelijk gestemd op een grondtoon van 54 hertz, dezelfde toon waarmee grootheden als Jimmy Hendrix maar ook Mozart veel mee hebben gewerkt. Diezelfde toon klinkt vanaf 1 oktober ook op de NDSM-werf en komt via de betonnen muren en het water bij de Y-helling in onze oren terecht. Hoe klinkt het samenspel tussen kunst, geluid, en de altijd verder ontwikkelende stad?
In deze aflevering van NDSM X schuift beeldend kunstenaar en docent belit sağ (1980, Turkije, zij/hen) aan en vertelt ons alles over haar nieuwe werk op de werf ‘An-sisters [NDSM]’
Met ‘An-sisters [NDSM]’ belicht sağ verborgen verhalen en strijd van vrouwelijke Turkse textielarbeiders op de voormalige scheepswerf van NDSM en daarbuiten. Hiervoor interviewden zij verschillende vrouwen en doken verschillende archieven in om licht te schijnen op deze veelal onzichtbare individuen door de generaties heen. Al deze verhalen komen samen in een videografische installatie op NDSM die vanaf 5 november (Museumnacht) een maand lang te zien zal zijn op de werf. Wat vertellen de verhalen van deze vrouwen ons over de geschiedenis van NDSM en van Nederland? En hoe vloeien ze samen in een kunstwerk dat letterlijk en figuurlijk licht schijnt op eerder onzichtbare onderwerpen? Luister nu naar de nieuwe aflevering van NDSM X!
Dit is de laatste aflevering van NDSM X seizoen 3. Maar niet getreurd, in de koude maanden komen we terug met een NDSM X winterspecial! Houd onze kanalen in de gaten voor meer info.
Interview: romain Tardy over 'The Great Indecision Council'
tekst:
Julia Lefeber
Op het hoogste punt van de Y-helling is voor de komende maanden het nieuwe werk ‘The Great Indecision Council’ neergestreken. De in Parijs geboren kunstenaar Romain Tardy is het brein achter de licht- en geluidsinstallatie en visualiseert de meest voorkomende online zoekopdrachten van mensen in de regio. Het werk trekt meteen je aandacht doordat de abstracte patronen en woorden afwisselend voor je ogen verschijnen en verdwijnen en zo inzicht geven in de gedachten van Amsterdammers. We spraken met Tardy zelf om er meer over te weten te komen.
Kun je iets vertellen over de rol die licht en geluid spelen in je werk en welk effect dit heeft op het publiek?
“Hoewel ik al jaren met licht en geluid werk, zou ik mezelf niet beschouwen als een licht- of geluidskunstenaar. Ik denk dat het een van mijn artistieke doelen is om zintuiglijke omgevingen te creëren die reageren op een reeds bestaande context die fysiek, historisch of sociologisch kan zijn. In die zin stellen licht en geluid, vooral wanneer ze worden gecombineerd, mij in staat om mijn eigen vergankelijke landschap in de openbare ruimte te brengen, dat zich vermengt met licht en geluid die reeds deel uitmaken van de omgeving.
Ik ben ook geneigd licht en geluid als de meest universele vorm van vibraties te beschouwen die je kunt bedenken en ook al maakt dit werk gebruik van taal, de licht- en geluidssignalen zouden ook als universele prikkels kunnen worden gezien.”
Het werk The Great Indecision Council dat op de NDSM wordt getoond, laat zowel abstracte patronen als woorden zien. De vorige keren dat de installatie elders te zien was, toonden deze woorden de meest voorkomende Google-zoekopdrachten van het land waar de installatie zich bevond. Hoe ben je op dit idee gekomen?
“Ja, zo werkt de installatie meestal. Om het meer locatie-specifiek te maken voor de NDSM, heb ik het algoritme voor deze versie aangepast zodat het de meest populaire woorden op Twitter in de regio Amsterdam combineert met het meest geraadpleegde nieuws op nationaal niveau.
Het is eigenlijk zelfs een stap dichter bij mijn oorspronkelijke idee: ik wilde met deze installatie onthullen en versterken wat mensen werkelijk interesseert. Mijn veronderstelling is dat wat je op Google en Twitter opzoekt wanneer niemand je in de gaten houdt je echte gedachten weerspiegelt in al hun dimensies en dat is waar de meest triviale gedachten conceptuele of politieke inhoud kunnen ontmoeten.”
De technische infrastructuren achter de verre en draadloze verbindingen zijn enorm en complex
Wat is de meest verrassende online zoekopdracht die je bent tegengekomen?
Een onderdeel van het concept van deze kunstinstallatie is dat ik niet van tevoren kan weten wat er zal worden getoond. Voor een kunstenaar is dit verlies van controle zowel stimulerend als uitdagend. Daarnaast kan ik meestal alleen aan lokale mensen vragen om mij uit te leggen wat de installatie uitbeeldt, omdat ik de taal niet spreek. Dit zorgt soms voor zeer interessante interacties.
Een verhaal dat ik kan delen over hoe ik verrast werd door een Google search was de keer dat ik deze installatie in Frankrijk liet zien midden in de protestperiode van de gele hesjes in 2019. Op dat moment waren er in het hele land massale stakingen en veel mensen vroegen om het aftreden van de regering. Het was erg interessant om te zien dat de installatie deze stemmen versterkte. Ik denk dat het echt zinvol was als kunstproject in de openbare ruimte.
Wat vind je interessant aan het overbrengen van de digitale wereld naar het fysieke domein en het publiek ermee te confronteren?
Ik heb me nooit prettig gevoeld bij het discours waarin alles wat digitaal is als “niet materieel” wordt gepresenteerd (denk aan de woorden cloud, air-something, wireless, light, smart enzovoort). De technische infrastructuren achter de verre en draadloze verbindingen zijn enorm en complex en we beginnen ons nu ook collectief te realiseren hoeveel energie ze vergen. Als kunstenaar is mijn reactie om deze structuren zichtbaar te maken: hoewel ik een visuele benadering heb die vrij minimalistisch is, zijn alle technische structuren en kabels zichtbaar in mijn werk. Natuurlijk hoort het feit dat ik vaak op grote schaal werk ook bij dat idee.
Wat vind je van de NDSM als podium voor je werk?
Ik vind het leuk dat dit tijdelijke werk plaatsvindt op zo’n bruisende artistieke plek tussen andere kunstwerken – sommige officieel, sommige onofficieel – want het gebied is ook een belangrijke plek voor straatkunst. Ik zie ook een interessante parallel in de verschillende manieren om tekst te gebruiken: van graffiti tot enkele eerdere neonwerken in opdracht van Stichting NDSM-werf waarin vrijheid van meningsuiting een centraal onderdeel is.
Soms vind je een beetje magie in een klein hoekje en soms komt het je tegemoet als een helder licht aan een duistere hemel. Zo ook op de werf waar nu onder de halve kraan tientallen “sterren” zweven. Architect en kunstenaar Cosimo Scotucci bracht begin deze maand zijn installatie ‘STARS’ naar de NDSM en creëert zo een droomlandschap vol verwondering. Deze sterrennacht bestaat uit bollen die UV licht afgeven aan de omringende bomen. Hierdoor krijgen deze een extra boost die ze dringend nodig hebben in het stressvolle stedelijke landschap. ‘STARS’ is dus niet alleen een magische installatie, maar helpt ook op innovatieve wijze het ecosysteem te stimuleren. Met al zijn innovaties en designs probeert Scotucci een betere toekomst in te beelden en stimuleert hij mensen daarop te reflecteren. Wij spraken de ontwerper om ‘STARS’ nog meer toe te lichten.
Het werk ‘STARS’ dat je op de NDSM presenteert, lijkt niet alleen op een prachtige glinsterende sterrenhemel, maar heeft ook een doel. Kun je iets meer vertellen over hoe het idee voor deze installatie tot stand is gekomen?
We leven in een zeer turbulente tijd; de klimaatcrisis is de meest bedreigende uitdaging voor de mens. Als kunstenaar en ontwerper zie ik het als een ontwerpopgave. Ik vraag me elke ochtend af: ‘is het mogelijk om een betere wereld te ontwerpen? Is het mogelijk een betere toekomst uit te vinden?”.
Mijn dagelijkse routine bestaat uit experimenten, tests, onderzoek, mislukkingen en soms successen. ‘STARS’ ontstond tijdens een van deze dagen toen ik experimenteerde met de gunstige effecten van specifieke lichtgolven op gestreste planten. Een gestreste plant werkt niet zoals het hoort; te veel stress kan leiden tot blijvende schade of zelfs tot de dood van de boom. Om het wereldwijde plan van koolstofvastlegging uit de atmosfeer te verwezenlijken, moeten we de bestaande flora genezen en ondersteunen. Planten gebruiken de kracht van onze dichtstbijzijnde ster voor hun stofwisselingsproces. ‘STARS’ repliceert het, geeft extra levenskracht aan het omringende landschap en transformeert het tegelijkertijd in een droomlandschap.
De lichtinstallatie gebruikt de zonnestraling waaraan ze overdag wordt blootgesteld en geeft die ’s nachts terug. De bollen tonen verschillende tinten die het zonnespectrum nabootsen. Kunt je wat dieper ingaan op de stilistische keuzes zoals de verschillende afmetingen van de lichtbollen?
Alles begon met het begrijpen welk deel van het zonnespectrum planten gebruiken voor hun stofwisselingsprocessen en hoe ze dit kunnen opvangen en afgeven wanneer het niet op natuurlijke wijze wordt geleverd. Nadat ik de fysica achter het proces had ontcijferd, liet ik de planten gewoon hun favoriete kleuren kiezen.
Met ‘STARS’ wilde ik de hemel wat dichter bij de mensen brengen, hen het gevoel geven dat ze deel uitmaken van de kosmos. Als je ’s nachts naar de hemel kijkt, zien sommige sterren er helderder uit dan andere; sommige dichterbij, sommige schitterender. Ik wilde dit alles naar de aarde brengen, de schoonheid van een sterrennacht nabootsen en de mensen tussen de sterren brengen.
Daarnaast stel je met ‘STARS’ de vraag: “is het mogelijk om de natuur te stimuleren?”. Dit werk laat zien dat er manieren zijn om de bestaande flora te ondersteunen. Wat denk je dat we zelf als individu kunnen doen om de natuur te stimuleren, vooral in een stedelijke omgeving?
Iedereen kan actief bijdragen aan een betere toekomst. We hebben een grote mogelijkheid om vandaag invulling te geven aan de wereld van morgen. Door onze keuzes zijn wij de ware vormgever van onze eigen en collectieve toekomst.
Respectvol en bedachtzaam omgaan met onze keuzes – onze dagelijkse keuzes – zal het hele systeem al beter maken. Elk ding telt op dit moment.
Planten zijn zeer gevoelig voor geluid, licht en vervuiling. Als we goed nadenken over onze koolstofvoetafdruk, kunnen we de planten op hun best laten werken en de basis creëren om het leven op aarde zoals we dat kennen in stand te houden, wat voor mij buitengewoon mooi is.
Beschouw je deze lichtinstallatie als een boodschap om mensen een gevoel van hoop over de toekomst te geven?
Absoluut. Al eeuwen en millennia volgt de mens de sterren om veilig over de donkere oceanen te navigeren. Nu hoop ik dat de sterren ons kunnen helpen om door deze bedreigende tijd van verandering te navigeren. Ik hoop echt dat de mensen die naar de installatie kijken of erover lezen met andere oplossingen komen om dit een betere plek te maken. We zijn net begonnen met een plan om de klimaatverandering te bestrijden en we hebben iedereen nodig om het op te lossen. Ik geloof sterk in mensen, in hun vermogen om zich aan te passen en te reageren op bedreigingen, in hun veerkracht en in hun verbeeldingskracht. Wat ik het leukst vind is om naar de mensen te kijken die net onder de installatie staan met hun neus naar de hemel gericht en een privémoment vinden in de oneindigheid van de hemel.
Wat vind je van de NDSM als een nogal industrieel podium voor je werk dat meer grijs dan groen is?
Oprecht, ik zou geen betere plek voor het project kunnen bedenken. Het is inderdaad grijs, maar het groen groeit er nog steeds en het is onze plicht om het gezond en weelderig te maken. Een plek als de NDSM is een plek waar veel factoren de planten kunnen belasten, maar het is ook de plek waar we het sterkste statement maken. We laten de grijsheid niet winnen, we vechten. We doen er alles aan om te slagen.
Ik denk dat we de hele wereld een boodschap hebben meegegeven. Zelfs als de omstandigheden ongunstig zijn en zelfs als het onmogelijk lijkt, zijn er altijd lichtjes aan onze hemel die we moeten najagen. We zijn tenslotte allemaal van sterrenstof gemaakt.
Klik hier om meer werk van Cosimo Scotucci te zien en klik hier om hem te volgen op Instagram.
In 2022 organiseerde Stichting NDSM-werf de tentoonstelling NDSM Light waarin we kunstenaars vroegen letterlijk en figuurlijk licht te schijnen op on(der)belichte onderwerpen. Één van die werken was ‘An-sisters [NDSM]’ een video-installatie van belit sağ (1980, Turkije, zij/hen), beeldend kunstenaar en docent in Amsterdam.
‘An-sisters [NDSM]’ verbindt en traceert de verhalen en strijd van vrouwelijke arbeidsmigranten uit Turkije door de generaties heen. sağ interviewde verschillende vrouwen voor dit werk: een voormalig textielarbeidster vertelt over het werken op verschillende locaties in Amsterdam, waaronder de NDSM eind jaren 80, begin jaren 90; haar dochter haalt herinneringen op aan het werkende leven van haar moeder; een organisator/vertaler vertelt over het mede-eigenaarschap van een textielatelier op NDSM eind jaren 80. Naast de interviews bevat de film fragmenten uit archieven als Instituut voor Beeld en Geluid en een spoken word audio piece dat uit de interviews is opgebouwd. ‘An-sisters [NDSM]’ traceert de materialiteit, precariteit en onzichtbaarheid van vrouwelijke arbeidsmigranten door de generaties heen.
De gehele installatie zoals die te zien was tijdens de tentoonstelling NDSM Light is niet meer te zien op de werf, maar de film kun je hier bekijken.
NDSM X is terug met een speciale winter editie. De NDSM Billboards hebben namelijk een nieuwe invulling gekregen: drie beelden uit de fotoserie KROSI van Marwan Magroun zijn nu te zien op schaal verspreid over de NDSM-werf.
Architectuur, mode, maatschappelijke thema’s, design en straatcultuur; de Nederlands-Tunesische fotograafMarwan Magroun ziet de grootstedelijke context als zijn speeltuin. Sinds november 2022 mag hij zich voor twee jaar Fotograaf des Vaderland noemen. Een functie die aansluit bij zijn missie om (beeld)cultuur toegankelijker te maken. We gaan met hem in gesprek over zijn werk, inspiratiebronnen en zijn affiniteit met de NDSM-werf.
Door te klikken op 'Accepteren', gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de navigatie op de site te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk onze Privacy Policy voor meer informatie.