Voor deze editie van ADE nodigde Stichting NDSM-werf de kunst- en activistische groep Tools for Action + Floor uit om hun terrein te gebruiken als een openbare oefenruimte voor RÆV REHEARSAL. Zij nodigden het publiek uit om nieuwe vormen van samenzijn te repeteren. Met een Bluetooth-speakersysteem, zwevende opblaasbare sculpturen en een minimalistische technobeat bewogen ze zich door de stad als een stralende, dansende zwerm. De straten werden de club, de trappen, rotondes en banken fungeerden als tijdelijke podia.
RÆV REHEARSAL
RÆV REHEARSAL werd in de zomer van 2021 in Rotterdam geïnitieerd door beeldend kunstenaar Artúr van Balen, oprichter van Tools for Action, en choreograaf Floor van Leeuwen. Elke week repeteerden ze de dansende zwerm in de openbare ruimte met een vaste groep van twintig ravers, die bij sommige edities groeide tot meer dan tachtig mensen. Na twee massale edities van Unmute Us, de protestmars voor een meer open evenement- en nachtcultuur in Amsterdam, was er een sterke behoefte bij mensen om samen te komen, te dansen en plezier te maken. Door te dansen konden mensen hun protest op een vreedzame manier uiten.
Artúr van Balen, oprichter en kunstenaar bij Tools for Action, legde uit: “Eigenlijk was dit bedoeld als een nieuwe vorm van manifestatie met de potentie om uit te groeien tot een protest. We gebruikten de repetitie als format, omdat dit ons vanuit juridisch perspectief de mogelijkheid gaf om met meer dan honderd mensen in de open lucht samen te komen, ongeacht de veranderende coronaregels.” Floor van Leeuwen voegde daaraan toe: “Ik zag de repetitie als een manier om collectieve beweging samen te oefenen, op elkaar af te stemmen, nieuwe mensen te ontmoeten en zelfs op afstand met mensen te dansen, ook als ze op hun balkon stonden.”


Zwermen
RÆV REHEARSAL was gebaseerd op de bewegingsprincipes van zwermen. Net zoals bij een zwerm vogels was er geen centraal punt of hiërarchisch georganiseerde beweging; de richting werd bepaald door de groep terwijl ze zich voortbewoog. Tijdens elke repetitie moesten mensen zich op ongeveer drie meter afstand van elkaar bewegen en dansen. Op basis van deze principes werd het publiek uitgenodigd om op 15, 16 en 17 oktober mee te doen en deze collectieve beweging samen te repeteren.
Muziek
RÆV REHEARSAL werkte telkens met een andere dj. Terwijl de zwerm zich door openbare ruimtes bewoog, van iconische plekken naar woonwijken, was het doel om geluiden te vinden die resoneerden in de lokale omgeving of nieuwsgierigheid opwekten. Tijdens eerdere edities traden dj’s op zoals Sukubratz, een Chileense dj die techno combineerde met reggaeton, Cheb Runner, een Marokkaanse dj die elektronische dansmuziek mengde met chaabi (een stijl uit de Marokkaanse folklore), en DJ DanceDivine, een queer artiest uit Brussel.
ADE
Op 15, 16 en 17 oktober verzamelde een groep van maximaal honderd mensen zich bij de NDSM-werf om dansend door Amsterdam-Noord te trekken. Verschillende collectieven, dj’s en gemeenschappen sloten zich aan bij dit initiatief. De line-up werd later bekendgemaakt. Het waren drie onvergetelijke avonden waarin een dansende zwerm zich door de stad verplaatste, haar hartslag liet doorklinken tijdens de pandemie en ruimtes activeerde met lichamen, muziek en licht.
Als een echo van de transformaties binnen de clubcultuur bracht RÆV REHEARSAL de noodzaak naar voren om nieuwe vormen van socialiteit en onderlinge relaties te verkennen door de openbare ruimte op te eisen en te herprogrammeren.
.avif)

Credits and references
Beeld: Tools For Action