Tinguely schuit meert aan op NDSM

Ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van Museum Tinguely in Bazel vaart een omgebouwde schuit van Parijs naar Amsterdam en weer terug naar Bazel. In Amsterdam zal de Tinguely boot, in samenwerking met het Stedelijk Museum aanmeren bij Kaap de Groene Hoop op NDSM!

Jean Tinguely speelde vanaf de jaren vijftig een cruciale rol in de ontwikkeling van de kinetische kunst. Voor Tinguely was zijn werk een daad van verzet tegen een conventionele, statische kunst(wereld): hij wilde spel en experiment centraal stellen. Hij was niet tevreden met het idee dat bezoekers op afstand naar statische schilderijen in een steriele witte ruimte kijken. Met zijn doe-het-zelf tekenmachines bekritiseerde Tinguely de rol van de kunstenaar en de elitaire positie van de kunsten in de samenleving. Hij verwierp het idee van ‘de unieke hand van de kunstenaar’ door bezoekers zelf werken te laten samenstellen.

Over het programma

Op het schip op de NDSM-werf is het sculptuur Schwimmwasserplastik (1980) en documentatie van Tinguely’s kunstenaarspraktijk in de tentoonstelling Et tout ceci est vrai! te zien. Het schip is te bezichtigen op zondag 8 en maandag 9 augustus van 10 uur tot 20 uur. Entree voor het schip is gratis. Voor meer info en tickets, klik hier.

In het Stedelijk museum zullen nieuwe performances te zien zijn van drie hedendaagse kunstenaars Marie-Caroline Hominal, Nevin Aladağ en Keren Cytter, die zich tot Tinguely’s invloedrijke oeuvre verhouden. Daarnaast worden in het entreegebied van het Stedelijk Museum twee films over het werk van Tinguely uit de collectie getoond. Voor meer info over het programma omtrent Tinguely in hest Stedelijk museum klik hier.

Amsterdam en Tinguely

Amsterdam en Tinguely delen een dynamische geschiedenis. De tentoonstellingen Bewogen Beweging (1961) en Dylaby (1962) in het Stedelijk Museum, beide gecureerd door Tinguely, getuigen van hun nauw contact. Hij haalde niet alleen zijn kinetische Méta-machines naar Nederland, maar ook zijn internationale avant-garde netwerk en maakte daarmee een blijvende indruk bij het publiek, dat deze experimentele tentoonstellingen in groten getale bezocht. Nauwe banden met Willem Sandberg (destijds directeur van het Stedelijk Museum) en conservator Ad Petersen leidden tot verschillende aankopen voor de collectie, waaronder zijn beroemde tekenmachine Méta-Matic No. 10 uit 1959, Gismo uit 1960 en de enorme Méta II uit 1971.

NDSM maakt gebruik van cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie.