Toren van Babel: meet the artists! Editie 5 – Olfa Ben Ali

In het kader van de Toren van Babel op NDSM gaan we in gesprek met acht kunstenaars die op hun eigen manier een steentje bijdragen aan deze kunst installatie. Met ieder een eigen, unieke workshop laten zij Amsterdammers reflecteren op de stad van de toekomst. Samen creëren zij veelzijdige kunstwerken die van 18 september tot 17 oktober allemaal opgetuigd worden in een imposant bouwwerk op de NDSM-werf. In deze vijfde editie: Olfa Ben Ali.

Bekijk hier het video-interview dat Anna Sidorchik (OatStudio) met haar maakte:

Naast dit video-interview spreekt Teus Hagen ook met elke kunstenaar voor een schriftelijk interview. Tussen allerlei projecten door — zo zette zij bijvoorbeeld Refutea op: een ijsthee blend gemaakt door vluchtelingen — vertelt Olfa over haar ideale stad, haar gedachtes over de Toren van Babel en haar ervaringen op NDSM.

Fotografie: Victoria Ushkanova

Aan de deelnemers van de workshops stelden wij de vraag: hoe ziet jouw ideale stad eruit? Hoe zou jij deze vraag zelf beantwoorden?

Een stad waarin Moeder Natuur de controle weer terug heeft genomen. Ik genoot erg van Amsterdam tijdens de pandemie; het was relatief rustig, zonder witte lijnen die de volle, blauwe lucht doorkruisten. De vogels namen de grachten over. Zwanen waren overal te zien met hun jongen. Door de hele stad heen bouwden vogels hun nesten. Families namen tafels, stoelen en sofa’s mee de straat op. En kinderen speelden buiten zonder angst voor auto’s. Er heerste een ander idee van tijd dat mij erg beviel. Tijd en mens stonden stil. Nu alles weer ‘terug naar normaal’ is, is de ruimte helaas weer opgevuld door de massa’s.

Ik vind het schilderij erg interessant, omdat er wel duizend anonieme menselijke figuren in voorkomen. Wie waren deze mensen?

Hoe bekend was je met het verhaal van de Toren van Babel?

Heel bekend. Ik heb de Bijbel, de Thora en de Koran gelezen.

Wat vond je het meest interessant aan dit verhaal?

Ik vind het Pieter Bruegel schilderij erg interessant, omdat er wel duizend anonieme menselijke figuren in voorkomen. Dit doet mij afvragen; wie waren deze mensen? Waren ze slaven? Werden ze verplicht dit te doen? Werden ze gemanipuleerd? Op een bepaalde manier vertegenwoordigt het de lagere klasse van onze hedendaagse samenleving. De toren was een initiatief van Koning Nimrod. Kunnen we daarom stellen dat Guido van der Werve een Nimrod van onze tijd is?

Het kunstenaarschap is op z’n tijd een individualistisch vak. Het Toren van Babel project draait echter om een collectief en het samenbrengen van allerlei werken gemaakt door vele verschillende mensen. Hoe voel je je over deze collectieve manier van kunst maken?

Ik ben eraan gewend om in een collectief te werken. Ik werk altijd samen met kunstenaars en verschillende gemeenschappen. Dit is deel van het fundament van mijn werk, zoals bijvoorbeeld mijn magazine — ReFuse Magazine. Echter, collectieve samenwerkingen met andere kunstenaars worden niet altijd begrepen door fondsen, omdat deze zo gefocust zijn op autonoom werk. In mijn ogen heeft kunst meer impact op de samenleving wanneer het wordt gecreëerd in samenwerking met anderen.

Het verhaal van de Toren van Babel symboliseert het streven van de mens naar het hoogst haalbare, maar ook de spanning tussen bescheidenheid en hoogmoed. Ervaar jij deze spanning zelf ook wel eens als kunstenaar?

Het initiatief van de Toren van Babel werd niet genomen door de mensen, maar door Koning Nimrod. Als kunstenaar geloof ik sterk dat het voor de kunstwereld erg voordelig zou zijn als het meer podia zou bieden voor samenwerkingsinitiatieven. Ik vind het jammer dat de kunstenaars betrokken bij deze Toren van Babel er niet samen aan gewerkt hebben. Ze zijn allemaal hun eigen kant op gegaan, hebben hun eigen workshops gedaan, maar het zou veel interessanter geweest zijn als ze samen waren begonnen door direct ideeën uit te wisselen.

Hoe bekend ben je met NDSM en hoe vind je het als locatie voor dit project?

NDSM staat bekend om haar geweldige initiatieven. Om architectuur, cultuur en kunst in een uniek deel van de stad. Het heeft de mogelijkheid deel uit te maken van de toekomst van de stad en om te experimenteren met ontwerp, kunst en sociale aspecten. Ik zou het fantastisch vinden als deze processen ook een effect zouden hebben op een toename van natuur in de stad.

REFUTEA CREDITS:

Concept/Poem: Olfa Ben Ali (France/Tunisia)
Graphic Design: Super Collective Design (Germany/Romania)
Video Artist: Ignas van Rijckevorsel (Netherlands/England)
Text editing: Marie Medevielle (France)
Translator Farsi: Keyvin Shaghaghi (Iran)
Webdesign: Ot Leendertse (Netherlands/Indonesia)
Composers: Tayebeh & Leila (Iran), Hussein & Narges (Afghanistan),
Ibrahim (Sierra Leone), Emmad (Syria), Buba (Gambia)
Coaching: Pieter Leendertse (Netherlands)
Supported by Stichting NDSM-werf, TAAK
Special thanks to AZC Amsterdam, Stichting Eigenwijks, Gina van der
Linden (Netherlands), Elisabetta Pastorutti (Italy)
REFUTEA is an Andy Wahloo project

NDSM maakt gebruik van cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie.