Interview | Benched – In gesprek met Studio 212 Fahrenheit

Studio 212 Farhenheit is een Nederlandse ontwerpstudio in Groningen die is opgezet door Albert Buring en Paul Mulder. Deze week plaatste het duo een nieuw kunstwerk op de werf. Dit werk genaamd ‘Benched’ is een vertaling van de huidige tijd in de vorm van design. Het bankje is 2.5 meter breed, met een middenstuk dat precies de 1,5 meter aanduidt. Alleen de linker- en rechterkant van de bank zijn duidelijk zichtbaar als zitgedeelte. De reflectie van dit middenstuk creëert een fysieke afstand, maar maakt deze tegelijkertijd onzichtbaar. We spraken Albert en Paul over hun nieuwe werk.

Wat kenmerkt het werk van Studio 212 Fahrenheit? 

Dat is misschien wel de diversiteit van ons werk. Het heeft in ieder geval altijd een conceptueel karakter, waarbij we het belangrijk vinden dat een beeld sterk verhalend en communicerend is. De werken zijn meestal geëngageerd en ogen als design. Ons werk bevindt zich dan ook op het snijvlak tussen kunst en design.

Hoe zien jullie de mogelijkheden en beperkingen van design in een tijd vol maatregelen en onzekerheden?

Je wordt gedwongen om over je mogelijkheden na te denken. In eerste instantie gooit het virus roet in het eten. We zouden dit jaar op de Milan designweek staan, maar dat wordt dus 2021. Opdrachten werden ingetrokken en musea gingen dicht. Dus een grote bron van inkomsten en de mogelijkheid om onszelf op internationaal niveau te profileren, vielen weg. Gelukkig hadden we nog een aantal langdurige projecten lopen waardoor wij vooralsnog niet in de problemen zijn gekomen.

We hebben deze tijd ook gebruikt om specifiek kunst te maken die Covid gerelateerd is. Zo hebben we voor The Small Museum (Paradiso) een hele kleine mirrorball geplaatst met de tekst ‘Never waste an opportunity to show a mirrorball’, waarin je een leeg dansvloertje ziet die plotsklaps is verlaten vanwege de maatregelen. Dit beeld van een lege dansvloer geeft een melancholisch gevoel, maar de tekst geeft ook hoop en steekt een hart onder de riem voor de gehele culturele sector.

Daarnaast hebben we in Groningen ‘Personal Square‘ gerealiseerd. Dit is een geel vlak van 49,03 meter x 49,03 meter die de maximale ruimte aangeeft die iedere Nederlander heeft als je de oppervlakte van Nederland deelt door het aantal inwoners. Hoe voelt dit? Wat doet dat met je? Wat doe je met jouw ruimte en hoe zou jij het inrichten als je het volledig voor het zeggen hebt? We hebben dus gespeeld met de minimale afstand (die anderhalve meter) en de maximale afstand. Beide kunstwerken leverden ons heel veel publiciteit op in binnen- en buitenland. Dat zijn dus de mogelijkheden die deze tijd ons heeft gegeven. De beperkingen zijn dat grote kunst en design events niet zijn doorgegaan.

Zoals jullie zelf omschrijven is de bank een symbolische en poëtische representatie van de huidige tijd. Hoe kwamen jullie tot het idee en dus het design van Benched?

Een (park)bank heeft een sterk symbolisch karakter. Het gaat over ontmoeting, contact en dialoog. Dit omvat alles wat ineens gemist werd door de corona maatregelen. De lege bankjes in het park die daarvóór zoveel gebruikt werden vielen ons op. Met dit bankje willen we laten zien dat er afstand wordt opgelegd en je beperkt wordt in je vrijheid, vandaar ook de titel ‘Benched’. Maar er zit ook een boodschap in van hoop; laten we niet vergeten elkaar te blijven zien en spreken in moeilijke tijden en laten we ook hopen op een betere tijd.

Door de behandeling met het spiegelmateriaal wordt het middengedeelte als het ware onzichtbaar en creëert dus de anderhalve meter afstand tussen de personen die op de bank zitten. Maar er komt een tijd dat je weer naast elkaar kunt zitten zonder afstand. Op deze manier wordt een bank dan ineens een soort monument van de bizarre periode waarin we nu zitten.

Wat hopen jullie dat het werk teweegbrengt bij mensen die het van dichtbij aanschouwen?

Dat ze het mooi vinden en als ze zien wat de gedachte erachter is ze weer even een sprankeltje hoop krijgen in deze toch wel sombere tijd. De plek is natuurlijk ook erg mooi om je even helemaal af te sluiten.

Waarom kozen jullie voor de NDSM-werf als locatie voor Benched?

We hadden contact met Buro Bordo uit Amsterdam. We hebben ons idee aan hun voorgesteld en zij kwamen met de tip voor deze prachtige locatie. Volgens Jessica Voorwinde van Buro Bordo, is dit het mooiste plekje van Amsterdam. En daar konden we ons volledig in vinden. Het werd ook enthousiast ontvangen en krijgt een mooie plek in het geheel. We zijn er erg blij mee en hopen dat we straks op meerdere mooie plekken een bank kunnen plaatsen, waarbij het gestart is in Amsterdam.

Klik hier voor meer projecten van Studio 212 Fahrenheit 



NDSM maakt gebruik van cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie.