Voetbal en Seks | Jos Houweling en Joop Stoop
Op elkaars schouders staan om het toeval te omarmen. Samenwerken is jezelf veranderen en verandering is de motor van de kunst. Wat begon met een reactie van Joop Stoop op het boek Bal & Voet van Jos Houweling, groeide uit tot de samenwerking Voetbal en Seks in Nieuw Dakota.
Joop scheurde een pagina uit het boek en maakte er een tekening bij. Van het een kwam het volgende: volgens Joop doet voetbal aan netkousen denken en volgens Jos doen netkousen aan netkousen denken. Voetbal en seks zijn de pilaren onder onze samenleving. Naast de samenwerkingen tonen Jos en Joop ook eigen werk: Joop de serie Moeders Herberg (The Mother With Inn), gemaakt in Frankrijk. Jos Het grote elftal, gemaakt op zijn computer. Samen groter.
Jos Houweling geeft zichzelf graag eenvoudige fotografeeropdrachten. Zoals ‘zoveel mogelijk rood vastleggen’. Of groen. Maar dan geen egale groene vlakken. “Ik ben voor de televisie gaan zitten en heb stukken voetbalveld gefotografeerd, op het moment dat er net geen speler op het groen stond. Dat was althans de bedoeling, maar het mislukte; toen ik ze printte, zag ik toch een been, of een onderlijf. Ik dacht: dan kan ik er net zo goed een mannetje van maken. Of het been wat langer maken. Dat was eigenlijk veel leuker dan groen. Het groen was alleen bedoeld om op een idee te komen. Als je op een idee wilt komen, moet je gewoon beginnen en onderweg je ogen openhouden (…) Ik heb alle spelers andere ogen en andere neuzen gegeven. Het zijn betere voetballers geworden. Alhoewel sommige voetballers ook monsters zijn geworden.” (Jos Houweling in gesprek met JP Ekker, 17-07-2018) [1] De voetbalcollages vormen samen het boek ‘Bal & Voet’ dat dit voorjaar verscheen.
Over de kunstenaars
Jos Houweling (1943, Amsterdam), is beeldend kunstenaar en curator. Hij verwierf bekendheid met fotoboeken, waaronder het 700 centen boek (1975) in het kader van 700 jaar Amsterdam. Vorig jaar maakte het Centre Pompidou in Parijs bekend dat zij de 200 fotocollages van dit project aankochten en een tentoonstelling aan het voorbereiden zijn. Jos Houweling maakte onder andere ook Het handige jongensboek (1975), Kunstgenot speciaal(1978) en Dit, dat en dat (2010). Zijn meest recente werk verscheen dit voorjaar: een drietal fotocollageboeken: Bal & Voet, Portretcatalogus enAfvalstillevens, met in totaal 600 collages. Portretcatalogus en Afvalstillevens maakte Houweling met in Amsterdam geschoten foto’s. Voor Bal & Voetgebruikte hij krantenfoto’s en foto’s van televisie-uitzendingen, die hij op zijn laptop bewerkte.Houweling doceerde aan de Gerrit Rietveld Academie (1976-1998), was directeur van Sandberg Instituut Amsterdam (1998-2010), onderwijsvernieuwer en bestuurder. Van 1979 tot 1984 beantwoordde hij als Kunstombudsman bij de KRO-radio vragen van luisteraars. Van 1990 tot 2000 organiseerde hij in Amsterdam de Kunstvlaai, een alternatieve tentoonstelling voor aankomend talent en kunstenaarsinitiatieven. In 1998 nam hij het initiatief tot The One Minutes: wereldwijd gemaakte filmpjes van exact 60 seconden. Inmiddels is dit initiatief uitgegroeid tot een internationaal netwerk met een archief van meer dan 10.000 filmpjes uit 120 landen.
Joop Stoop (1955, Santpoort), studeerde aan de Art fellow Canterbury (Nieuw Zeeland, 1990), de Koninklijke Academie (Den Haag, 1995), Art Daliles Vilnius (Litouwen, 1998) en de HKU (Utrecht, 1999). Sinds 1992 nam Stoop deel aan diverse tentoonstellingen in binnen- en buitenland (in o.a. Rijksmuseum Amsterdam, Tate Modern Londen, SMAK Antwerpen, MoMA New York, Boijmans van Beuningen Rotterdam), realiseerde hij verschillende opdrachten en werd zijn werk opgenomen in diverse privé- museum- en overheidscollecties. Gastdocentschappen heeft hij vervuld aan de Rietveld Academie, het Sandberg Instituut, de Hogeschool voor de kunsten (Utrecht) en Academie St. Joost (Breda). Hij was oprichter van het eerste krakersinitiatief (Haarlem, 1976) en van kunstenaarsinitiatief RC de Ruimte te IJmuiden.
Op zondag 16 december, 16:00 – 19:00 uur vindt de opening plaats met een openingswoord door journalist en gemeenteraadslid John Oomkes.