Neo-logos | by Annaïk Lou Pitteloud

Neo-Logos, 2018
Set of four neons in CMYK colours
C: 100 × 636.686 cm / M: 100 × 1198.21 cm / Y: 100 × 909.196 cm / K: 100 × 1184.969 cm

ELITOPIA, GLAMOGLOBALITY, NARCYNICISM en INTROSPECULATION:

Vier neon teksten tonen een set nieuw samengestelde woorden. De woorden zijn in het lettertype Helvetica, een Zwitsers lettertype uit de laten jaren ’50 ontworpen voor zijn neutraliteit en helderheid.

In de vier drukkleuren, Cyaan, Magenta, Geel en Zwart verwijst het naar wijdverspreide distributie. In het nieuwe vocabulaire van Pitteloud wordt de elite een utopie: Elitopia. In het woord glamoglobality verwordt de jetset tot een houding dat toerisme voor de rijken als wereldbeeld ziet. Bij Narcynism neemt het egoistische individu cynisme als leidraad boven solidariteit. Introspeculation wordt het zelfbeeld een waarde om op te speculeren op winst.

Ondanks het feit dat deze termen nog niet in het woordenboek staan beschrijven ze een op een accurate manier de huidige tijd niet alleen specifiek die van de kunst, maar ook de context van politiek en economie.

De woorden kunnen gerelateerd worden aan een tijd waarin de kunstenaar veelal gezien wordt in termen van marketing en de geglobaliseerde 21e eeuw zelfs gezien kan worden als de ‘century of the self’.

meer informatie

NDSM maakt gebruik van cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie.