Monolith | Zoro Feigl
Monolith betreft een vergelijkbaar object als de monoliet uit Kubricks film 2001: A Space Odyssey*. Het grote verschil is dat er hier water van beneden naar boven over de rechthoekige vorm stroomt om aan de achterkant weer neer te kletteren. Alle werken van Feigl worden aangedreven door een bepaalde techniek, die misschien niet eens altijd even ingewikkeld is, maar wel iedere keer weer zorgt voor een indrukwekkend en groots beeld. Dit werk staat symbool voor het geheimzinnige en onverklaarbare in onze wereld. De herkomst en de kracht die al dan niet uitgaan van het object in de film blijven ondoorgrondelijk, zo is het in de echte wereld net zo goed nog steeds niet mogelijk om overal grip op te krijgen.
*Aan het begin van Stanley Kubricks iconische film 2001: A Space Odyssey wordt een groep mensapen in hun prehistorische woestijnachtige omgeving plots overvallen door een vreemde nieuwe aanwezigheid. Een enorme zwarte rechthoekige monoliet is bij hen terechtgekomen en vormt daarmee een sterk visueel contrast. Met enige argwaan raken de apen dit vreemde object aan, waarvan totaal onduidelijk is waar het vandaan is gekomen. De monoliet kan op verschillende manier geïnterpreteerd worden, maar moet in ieder geval gezien worden als een katalysator voor de ontwikkeling in de menselijke evolutie. Het object heeft een bepaalde intelligentie in gang gezet die voor vooruitgang zal zorgen, een behoefte die ook buiten de fictieve wereld van de film eigen is aan de mens die altijd streeft naar verbetering door middel van (inmiddels) steeds verdergaande technologische en digitale hulpmiddelen.
Over Zoro Feigl
Zoro Feigl (Amsterdam, 1983) maakt werk dat beweegt. Feigl is gefascineerd door waarom de dingen werken zoals ze werken, waarom iets beweegt zoals het beweegt. Veel van zijn werk is ontworpen voor tentoonstelling in grote ruimten, en kan daarmee naast fascinerend ook als intimiderend of zelfs dreigend worden ervaren. De sculpturen bewegen volgens hun eigen, soms voorspelbare en dan weer verrassende ritme. Dat is voor Zoro de kunst: het materiaal en de beweging doorgronden en deze weten te orkestreren.
Feigl’s werk was te onder andere zien in Rijksmuseum Twenthe, Stedelijk Museum Schiedam, en Museum Voorlinden en daarnaast onder meer bij de Verbeke Foundation (België), in China, Japan, Brazilië, Rusland, Italië en Bulgarije. In 2017 zette Koning Willem Alexander het kunstwerk ECHO ‘aan’ bij de opening van het vernieuwde Haagse rijkskantoorgebouw, dat onder meer de ministeries van Buitenlandse Zaken en Infrastructuur en Waterstaat huisvest.