(Come To) Light zet een spot op onderbelichte thema’s

Deze wintermaanden presenteert Stichting NDSM-werf (Come To) Light, een expositie bestaande uit vier lichtwerken. Vier internationale makers belichten met hun werken voor hen belangrijke thema’s of personen. Zij geven daarmee antwoord op de vraag: wie of wat mag in publieke ruimtes meer in de spotlight staan? De werken zijn gratis te bezoeken en zijn verspreid te vinden over de NDSM-werf.

Curator Petra Heck: “Met deze expositie wil Stichting NDSM-werf de openbare ruimtes van de werf ‘publieker’ maken. Het lijkt een kleine nuance – het verschil tussen publiek of openbaar. Wat de stichting hiermee wil bereiken is meer ruimte voor (de discussie rond) publieke waarden en meerstemmigheid. Daarnaast willen we ook de historische en culturele waarde van de werf voelbaar maken met behulp van verschillende artistieke interventies.”

De Zuid-Afrikaanse kunstenaar Goldendean (Dean Hutton) maakt inflatables(opgeblazen sculpturen), voortkomend uit de contouren van haar eigen lichaam. Hutton adresseert hiermee de persoonlijke en politieke ervaring van hypervisibility: zichtbaar (dik, queer, translichaam) en tegelijkertijd onzichtbaar en onbelangrijk (dik, queer, translichaam) zijn. Speciaal voor de werf creëerde ze Big Fat Trans Light MerQueer; een hybride tussen mens en zeemonster dat met tentakels uit het IJ-water lijkt te zijn gekropen. Ze haalde inspiratie uit ‘Mamlambo’, een riviergodin met een reptielachtig voorkomen uit de Zuid-Afrikaanse en Zulu-mythologie, die echter vaak wordt afgebeeld als zeemeermin. Wanneer ze gevangen wordt, zou ze voor welvaart zorgen.

Johannes Büttner (DE) brengt sculpturen die hij maakte in opdracht van Into Nature. Een expositie in het Drentse Bargerveen gecureerd door Hans den Hartog Jager, waarin energie centraal stond. Büttners lichtgevende sculpturen werken op batterijen gemaakt van aluminiumoxide kristallen. Doordat ze zich (in theorie) steeds opnieuw opladen, leveren deze accu’s oneindige energie. De batterijen liet Büttner ontwerpen door ‘free-energy engineers’, een online community die gelooft dat er al lang milieuvriendelijke, duurzame en gratis energiebronnen bestaan maar dat die door grote bedrijven en regeringen uit eigenbelang worden verborgen, maar is dat ook zo? Johannes roept vragen op over wat er zichtbaar wordt in de publieke (online) sfeer.

Alice Wong en Crys Leung (beiden Nederlands) ontwierpen voor de werf een grote reflecterende cirkel die de gefragmenteerde elementen op de NDSM verbindt.  Hiermee verwijzen zij naar cirkels als een rituele ruimte.belit sağ richt zich met haar werk Memories of an Archive op de eerste generatie vrouwen uit Turkije die hun mannen in de jaren ‘70 nareisde die naar Nederland zijn verhuisd. Ondanks het feit dat de NDSM-werf een prominente plek was in de geschiedenis van arbeidsmigratie in Nederland, was er op NDSM geen plaats voor deze (en veel andere) vrouwen. Ook in de archieven is de informatie over hen beperkt gebleven tot losse, vaak contextloze fragmenten. Dit werk speculeert wat er gebeurt als deze vrouwen, verborgen in de archieven, wèl ruimte innemen op dit terrein. Via haar video- en augmented reality-installatie geeft sağ een plek aan de fragmenten die door de barsten van het archief heen sijpelen. Door deze naar de oppervlakte te halen wordt de rol van NDSM als locatie in de migratiegeschiedenis van Amsterdam zichtbaar.

Spotlicht op jong en opkomend talent

Stichting NDSM-werf geeft jaarlijks de ruimte aan jonge curatoren om binnen de context van de NDSM iets in de publieke ruimte te realiseren. Dit jaar presenteert Isabeau Keurntjes (freelance producer en werkzaam voor Paradiso), tijdens de opening van (Come to) Light, performances van onder andere dichter Gershwin Bonevacia en schrijver Soortkill (SMIB), rondom het creëren van licht en licht geven.

NDSM maakt gebruik van cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie.