Toon kaart
Menu

A Place Beyond Belief

Kunstenaar: Nathan Coley
Locatie: Dukdalf NDSM-werf, in het water bij de onderzeeër
Opening: 29-11-2013 om 16.33 uur

“Rather than a political broadcast, A Place Beyond Belief stresses the importance of faith, not in a strictly defined moral or religious cadre, but more generally, a faith in humanity in all its individual and collective guises. The suggestion is of a world characterised by competing ideologies but linked by the means people use to proclaim them.”

A PLACE BEYOND BELIEF is een lichtkunstwerk van de Turnerprize (2007) genomineerde Britse kunstenaar Nathan Coley. Het werk gaat een dialoog aan met de bijzondere locatie van de voormalige NDSM-Werf en zal twee jaar op de werf te zien zijn. Nathan Coley voorziet dit tekstwerk van een krachtige poëtische uitstraling door middel van esthetiek, woordkeuze en gelaagdheid. Hiermee verbindt het kunstwerk zich met de omgeving op verschillende niveaus. Het kunstwerk is tevens een vertaling van een belangrijk thema binnen zijn werk: de relatie tussen openbare ruimte en het gevoel ergens thuis te horen. ‘A place beyond belief’ was de uitdrukking die een inwoner van New York gebruikte tijdens een radio interview waarin zij, tien jaar na de aanslag, 9/11 memoreerde. Hoop voor de toekomst.

Het kunstwerk komt te staan op het Dukdalf en is te zien vanaf de pont. Gelegen in het water zal het twee jaar lang als baken fungeren voor reizigers, bezoekers en passanten.

Dialoog met de NDSM-werf

A PLACE BEYOND BELIEF gaat een dialoog aan met de NDSM-werf. De NDSM-werf in Amsterdam-Noord biedt ruimte en inspiratie. De voormalige scheepswerf is veranderd in een self made city waar kunstenaars, bedrijven, horeca, creatieve industrie en politiek nauw met elkaar samen werken in de ontwikkeling van het gebied. De ruimte, openheid, creativiteit en energie maken het tot een unieke locatie. Altijd in beweging.

Vandaag de dag is er een bijzonder spanningsveld tussen de betrokkenheid van oude en nieuwe Noorderlingen, tussen ruimte innemen en ruimte laten, tussen creatie en exploitatie. Met dit kunstwerk wordt de complexe ontwikkeling van dit bijzondere gebied in de schijnwerpers geplaatst. De koppeling van plaats (PLACE) en waarde (BEYOND BELIEF) laat zien wat NDSM ooit was, is en zal zijn.

A PLACE BEYOND BELIEF is een initiatief van Nieuw Dakota dat in samenwerking met Stichting NDSM-Werf en het Van Abbemuseum is ontwikkeld. Na twee jaar zal het werk worden opgenomen in de collectie van het Van Abbemuseum.

A young woman sits in a New York subway carriage, a number of weeks after the terrorist attacks on the twin towers. It is early morning, and the city is grudgingly back at work. Like many of her fellow passengers, she is tired, emotionally fragile, confused and angry – still trying to come to terms with what has happened to her city.
A Sikh man sits opposite her, wearing a bright orange turban. There is a strong tangible sense of hatred from the passengers towards the man – a feeling of raw anger and disgust. The man’s eyes are averted, the commuters stares un-replied. His head is bowed, he is sobbing.
The train travels on, stopping at the next station, the doors open and close, passengers get on and off. After a few stops and more torturous minutes, the man gathers his belongings and gets up to leave. Standing by the exit is a young black woman with a newly born baby. As the man approaches, he reaches into his pockets and takes out a handful of
dollars. Without saying anything, he carefully places the money in the blankets of the pram and exits the train.The doors close, and the remaining passengers burst into tears.
At that moment, the woman realises that for New York to get past the attack,to move on and rebuild itself, it has to think anew, it has to look again. It has to get to a place beyond belief.

Nathan Coley 2011


Het werk, dat bestaat uit de verlichte tekst A PLACE BEYOND BELIEF, heeft een bijzondere locatie: op een dukdalf in het water voor de aanlegplek van de NDSM Pont.

Sponsor Dutch Steigers heeft op dinsdagochtend 19 november de steigerconstructie opgebouwd op de dukdalf. Op donderdag 21 november hebben sponsors Seabed en DEEP de stroomkabel gelegd van de kade naar de dukdalf, in totaal meer dan 100 meter kabel. De kabel wordt verzwaard met stoeptegels. De eerste tegel wordt door een medewerker van DEEP gelegd.

01a

01b

01c

01d

01e

De kabel wordt aan boord geladen. De boot is van DEEP en heeft meetaparatuur aan boord voor bodemonderzoek. Voor DEEP en SEABED is dit project iets nieuws, want ze hebben niet eerder op deze manier of op een vergelijkbare plek een kabel gelegd.

Vanaf de boot wordt om de 5 meter een stoeptegel naar de bodem afgezonken. De mannen moeten snel en hard werken omdat ze ter plekke de tegel aan de kabel moeten verbinden.

Ook is er een tijdslimiet voor deze klus, tussen twee veerpontjes door!

02a

02b

02c

02d

Net op tijd voor de volgende pont, zijn we aanbeland bij de dukdalf. Daar wordt de kabel door een metalen huls getrokken en komt ie aan op de plek van bestemming.

03a 03b

03c  04a 04b

04e 04f

Op donderdag 27 november voer ik mee met de boot van Jan Huisman van de Gewoonboot naar de dukdalf. Andy, de technische man van Studio Nathan Coley, ingevlogen vanuit de UK, heeft daar samen met Jan de letters A PLACE BEYOND BELIEF op de steiger geplaatst. Dank zij de extra tijdelijke steiger aan de voorkant van sponsor Dutch Steigers konden zij de drie rijen tekst goed installeren. Pont 7 voer ook een paar keer langs, de pont van vroeger die ook auto’s overzette. Ook Amsterdam Haven voer langs vandaag, dankzij hun toestemming en die van het Stadsdeel, hebben we een kabel mogen leggen.

20131127_164353 20131127_164316

In totaal zijn Andy en Jan 3,5 uur op de dukdalf aan het werk geweest. Ze hebben de letters deel voor deel ophangen, zijn daarna in de boot naar de voorkant  gevaren om aan de hand van een technische tekening te zien om de afstand tussen de letters en de positionering op de steiger (tot op de mm) juist was. In een keer goed! Andy heeft dit vaker gedaan. Daarna zijn alle stroomkabels naar beneden geleid naar een stroompunt op de dukdalf. Toen was er nog geen licht; er moest eerst in de elektra kast aan de wal nog wat zaken aangepast en bijgesteld worden.
Toen de zon al onder was, ging rond 16.30 uur eindelijk het licht aan! Met dank aan Dolf van Geenen van sponsor Stadsdeel Noord, Jos Jagers (elektricien) en Peter Helmich van sponsor Seabed en Jonas van sponsor DEEP.

Een heel mooi kunstwerk op een bijzondere plek dankzij een geweldige samenwerking. Bedankt iedereen!

Foto’s en tekst: Femke Egas

Nathan Coley – Monologue from studioNathanColey on Vimeo.

Nathan Coley is geboren in Glasgow in 1967, woont en werkt in Dundee, Schotland. Coley studeerde in 1989 af aan Glasgow School of Art in de richting Fine Art. In 2007 is Coley genomineerd voor de prestigieuze Turner Prize. In zijn werk staat de relatie tussen kunst en de architectonische/stedenbouwkundige omgeving centraal. Coley onderzoekt de sociale aspecten van onze geconstrueerde omgeving en werkt hierbij in verschillende media, zoals fotografie, tekeningen, video en installaties. Hij tast het onbewuste van architectuur en stadsgezichten af en vertaalt dit naar foto’s, video’s, installaties en constructies. Hierbij worden zowel de sociale als fysieke structuren onthult.

De tekstkunstwerken van Coley ontstaan vanuit een bepaalde situatie/context: hij vangt een woord of een zin op uit gesprekken; de woorden vallen hem op in kranten, liedjes, literatuur of op internet. De tekstkunstwerken zijn altijd voorzien van een abstracte plaatsaanduiding, waardoor het werk – eenmaal op locatie – een verbinding aangaat, die zijn eigen betekenis bewerkstelligt: de plek krijgt plots een andere lading, de plek wordt vanuit een ander perspectief belicht.


A PLACE BEYOND BELIEF is een initiatief van Nieuw Dakota dat in samenwerking met Stichting NDSM-Werf en het Van Abbemuseum is ontwikkeld. Na twee jaar zal het werk worden opgenomen in de collectie van het Van Abbemuseum. A PLACE BEYOND BELIEF is een initiatief van Nieuw Dakota dat in samenwerking met Stichting NDSM-Werf en het Van Abbemuseum is ontwikkeld. Na twee jaar zal het werk worden opgenomen in de collectie van het Van Abbemuseum. Het kunstwerk is van de Schotse kunstenaar Nathan Coley (studionathancoley.com)

A PLACE BEYOND BELIEF maakt onderdeel uit van het Amsterdam Light Festival

logosAPBB